Rejlers har fått i uppdrag av Trafikverket att projektera och ta fram förfrågningsunderlag samt bygghandling för en ny optokabelanläggning längs järnvägssträckan Avesta Krylbo – Storvik – Kilafors, en sträcka på cirka 14 mil. Projektet är en del av Trafikverkets satsning Opto 2.0, som ska bygga ut och framtidssäkra det nationella optofibernätet.
Uppdraget omfattar bland annat tekniska beskrivningar, samordningsmodeller, miljöunderlag, mängdförteckningar och förvaltningsdata. Bolaget ansvarar även för att ta fram underlag till tillstånds- och anmälningsärenden samt att kvalitetssäkra digitala leveranser enligt Trafikverkets krav. Med hjälp av digital projekthantering, BIM och avancerade samordningsmodeller skapas förutsättningar för ett effektivt och hållbart genomförande, samtidigt som riskerna minskas.
Med Opto 2.0 moderniseras det optonät som byggdes på 1990-talet och lägger grunden för framtidens digitala järnvägssystem. Den nya infrastrukturen stärker Trafikverkets kommunikationsnät, gör det mer robust och framtidssäkert. Genom att använda den senaste tekniken för multidukt och blåsfiber blir framtida uppgraderingar mer kostnadseffektiva. Moderniseringen bidrar även till att tågresor och godstransporter blir mer driftsäkra. Det leder i sin tur till ett mer hållbart transportsystem där fler kan välja tåget framför bilen. Samtidigt genomförs arbetet med stor hänsyn till kulturmiljöer, naturvärden och lokala förutsättningar längs sträckan. Arbetet inleds i september 2025 med leverans under hösten 2026.
"Genom nära samarbete med Trafikverket kan vi skapa lösningar som både är hållbara på kort sikt och rustade för framtidens behov", säger Hamzeh Hassoun och Albin Holmberg, affärsområdeschefer för Järnväg på Rejlers.