Region Norrbotten oroas över uteblivet dubbelspår

Dubbelspåret på ”Sveriges Suez-kanal”, Luleå–Boden, saknas i förslaget till ny nationell plan från Trafikverket, något som bekymrar Anders Öberg
Dubbelspåret på ”Sveriges Suez-kanal”, Luleå–Boden, saknas i förslaget till ny nationell plan från Trafikverket, något som bekymrar Anders Öberg

Region Norrbotten välkomnar Trafikverkets förslag till ny nationell plan där hela Norrbotniabanan ingår. Samtidigt väcker avsaknaden av dubbelspår på sträckan Luleå–Boden oro. Eftersom planen gäller till 2037 riskerar nödvändiga åtgärder att skjutas långt på framtiden, vilket anses hota både industrins och försvarets behov.

Norrbotniabanan Umeå–Luleå ska knyta ihop en region med 330 000 invånare, två universitet och stora exporterande företag. Att hela banan nu finns med i den nationella planen ses som ett viktigt steg, även om finansieringen ännu inte är fullständig.

– Vi gläds särskilt åt att Trafikverket tagit till sig förslaget om att etappen Skellefteå–Luleå kan projekteras och byggas av en annan aktör. Det har vårt bolag Norrbotniabanan AB upprepade gånger lyft till både Trafikverket och regeringen. Med en alternativ lösning kan banan komma fortare på plats. Nu vill vi snabbt etablera ett projektbolag och komma vidare, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör i Region Norrbotten.

Uteblivet dubbelspår oroar

Planen innehåller vissa tidigare aviserade åtgärder på Malmbanan, men inget nytt. Framför allt saknas beslut om dubbelspår på sträckan Luleå–Boden, ofta kallad ”Sveriges Suez-kanal”.

– Trafikverket har redan utrett dubbelspår Luleå–Boden, fått regeringens uppdrag att påskynda arbetet och medel för att arbeta med järnvägsplaner. Nu har man valt bort det. Jag ser en risk att kapacitetshöjande åtgärder kommer för sent för att möta industrins behov, säger Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande i Region Norrbotten.

Strategisk betydelse för EU och Nato

Även Malmbanan lyfts fram som i stort behov av dubbelspår.

– Den befintliga kapaciteten räcker inte till för EU:s behov av metaller och mineral. Kiruna har pekats som en strategisk plats för råvaror under Critical Raw Materials Act. Nato behöver kunna lita på Malmbanan för truppförflyttningar och leveranser. Luleå–Narvik behöver både ökad kapacitet och robusthet, vilket bara fullt ut kan lösas med dubbelspår hela vägen. Regeringen behöver se de här behoven innan ett beslut fattas, säger Anders Öberg.

Källa: Region Norrbotten