Trafikverket utvecklar en ny metod för att mäta järnvägsanläggningens tillgänglighet. Syftet är att skapa bättre underlag för beslut om drift och underhåll. Testerna har hittills gett goda resultat och nästa steg blir att bredda modellen till fler anläggningstyper och funktionskrav.
Metod baserad på europeiska standarder
Modellen bygger på standarden EN 13306, där tillgänglighet definieras som en anläggnings förmåga att utföra det som krävs under givna förhållanden. Vidare passar metoden väl ihop med den standard (EN 50126–1) som definierar hur tillgänglighet ska specificeras och kvantifieras.
Beräkningen tar hänsyn till planerade tåglägen, underhållsdata, anläggningens struktur, geografisk indelning och tidsmässiga förändringar. På så vis kan trender följas och analyseras.
– Vi behöver ett gemensamt tillvägagångssätt för att beräkna operativ tillgänglighet så att vi kan åstadkomma faktabaserade beslut som grund för styrning av verksamheten – oavsett livscykelskede, tekniskt slag eller beslutsnivå, säger Stephen Famurewa, Trafikverket.
Stöd för beslut
Modellen kan användas för att utvärdera förändringar i anläggningen, styra underhållsverksamhet, prioritera åtgärder och analysera kapacitetsutnyttjande. Den kan även ligga till grund för att bedöma nya lösningar och forskningsresultat.
I dag används nyckeltal som ger en översiktlig bild, men de räcker inte för beslut om konkreta insatser. Den nya metoden ska fylla denna lucka.
Tester med positiva resultat
Modellen har demonstrerats på bandel 119, ett enkelspår på cirka 33 kilometer, där resultaten gav ett bra underlag för vidare tekniska diskussioner. En pilot på Malmbanan pågår nu för att analysera en längre sträcka.
– Testet ligger helt i linje med Trafikverkets nya fokus där både kundernas behov och anläggningens tillstånd beaktas. I kombination med andra underlag, kan vi tydliggöra hur förändringar i anläggningen påverkar en sträcka som trafikeras av kunder, säger Matti Rantatalo, Trafikverket.
Nästa steg
Arbetet inom Europe’s Rail-projektet Iam4Rail fortsätter nu med att utveckla modellen vidare. Planen är att inkludera fler aspekter som dubbelspår, driftsäkerhet, säkerhet (RAMS) och hur underhållsåtgärder påverkar funktionssäkerheten.
Källa: Trafikverket