Nya spårväxlar installerade vid Uppsala C

Nya spårväxlar och ett nytt spår på ca 300 meter byggdes. Foto: Charlii Enström
Nya spårväxlar och ett nytt spår på ca 300 meter byggdes. Foto: Charlii Enström

Nyligen stoppades tågen åter i gen norr om Uppsala C under ett planerat avbrott. Arbetet med järnvägen fortsatte då med bland annat installation av nya spårväxlar.

Projektets utveckling

Broarna placerades på plats i mitten av augusti och därefter har omfattande markarbeten och förberedelser utförts inför den kommande inkopplingen av de nya spåren vecka 43. Hela projektet ska vara klart våren 2027, då trafiken kan passera under järnvägen. Fram till dess återstår grävarbeten, byggnation av vägbana, dagvattenlösningar samt gjutning av golv och väggar i tunnlarna. Även gång- och cykelbroar ska färdigställas.

Genomförandet av tågstoppet

Under avstängningen installerades spårväxlar och ett nytt spår på omkring 300 meter byggdes. Samtidigt utfördes kompletterande arbeten som murar längs järnvägsområdet. Spårväxlarna är en del av förberedelserna inför den slutliga inkopplingen i vecka 43 och påverkade inte trafikeringen direkt.

Arbetets gång

Arbetet inleddes klockan 01:00 20 september. Först revs de befintliga spåren. På söndag kväll 21 september omkring 21:00 hade de större maskinerna lämnat området, och något påtagligt buller återstod inte under den avslutande tiden fram till måndag morgon.

Källa: Trafikverket