Norrbotniabanan innebär stora förändringar för Sävar. Nya visualiseringar visar nu hur stationen och området vid E4 kan komma att se ut. Stationen byggs i två plan, får upplyst plattformstak och en utformning som ska ge både tydlig identitet och ökad trygghet för resenärerna. Projektet innebär också omfattande ingrepp i landskapet med sprängningar och massförflyttningar.
Stationen blir ett nytt inslag i landskapet och väl synlig från många håll. Plattformstaket vinklas uppåt och förses med belysning som ska ge en stark visuell prägel.
– Vi vill att stationen ska synas och kännas igen i landskapet, säger Mattias Lidén, landskapsarkitekt på Trafikverket.
Samspel mellan aktörerna
Arbetet sker i nära samordning mellan Trafikverket och Umeå kommun. Myndigheten ansvarar för själva stationen, medan kommunen bygger resecentrum som kopplas till entrén.
– Som resenär kommer man att uppleva det som en sammanhängande anläggning, men vi har olika ansvarsdelar. Därför är samordningen med kommunen oerhört viktig, säger Tore Wikner, projektledare.
En ljus och trygg väntplats
Byggnaden utformas för att släppa in ljus uppifrån. Den byggs i två plan där tågen passerar i nivå med det övre planet. Resenärer ska kunna vänta inomhus på samma nivå som tågen avgår och anländer.
– En grundtanke i hur vi utformat stationen är att man ska kunna vänta på en ljus och trygg plats på plattformsnivå och se när tågen kommer. Det är betydligt bekvämare för resenärerna än vanliga väderskydd, särskilt vintertid här i norr, förklarar Tore.
Stora ingrepp vid E4
Norr om Sävarån passerar järnvägen nuvarande E4-sträckning. Först byggs en ny vägdel mellan Sävarån och Ivarsbodavägen, därefter frigörs ytan för järnvägen. På den sträckan placeras banan i djup skärning, vilket kräver både sprängningar och omfattande flytt av massor.
– Det här är det största ingreppet i området. Vi kommer att spränga oss ner elva meter och det innebär också transporter av väldigt mycket massor. Men vi kommer göra allt för att minska störningar för de som bor här, bland annat genom att sätta upp vibrationsmätare för att säkerställa att vi håller oss under gränsvärdena för vibrationer, förklarar Tore.
Källa: Trafikverket