Tågtrafiken slog punktlighetsrekord sommaren 2025

Thomas Andersson, avdelningschef Trafikverket. Foto: Pia Tallgren.
Thomas Andersson, avdelningschef Trafikverket. Foto: Pia Tallgren.

Sommaren 2025 hade en bättre punktlighet än de två senaste somrarna. Nio av tio tåg kom fram i tid, vilket motsvarar 88,5 procent av tågen. Hela 96 procent av tågen anlände inom 15 minuter efter utsatt tid.

Under juni, juli och augusti reste resenärer med över en kvarts miljon tåg i Sverige. Av dessa kom 88,5 procent fram i tid. De tåg som var över fem minuter sena enligt tidtabell till slutstationen räknas som försenade. Detta är en förbättring med 1 procentenhet jämfört med sommaren 2022, och 2 procentenheter bättre än sommaren 2023. Mer än 96 procent av tågen anlände inom 15 minuter.

– Det är glädjande att punktligheten har förbättrats jämfört med de senaste två somrarna, mycket tack vare vårt omfattande underhållsarbete. Fler resenärer ska komma fram i tid på fler sträckor i landet, det är vår viktigaste fråga efter säkerheten. Vi har full förståelse för de resenärer som drabbades av störningar vid några tillfällen – det ska inte behöva ske, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket.

Tåg i tid per tågslag sommaren 2025. Grafik: Trafikverket.
Antal tåg i tid 5 minuter, 10 minuter, 15 minuter, 30 minuter. Grafik: Trafikverket.

Punktligheten har ökat i takt med upprustning av järnvägen – enskilda händelser påverkar punktligheten
Två större enskilda störningar inträffade efter ett åskoväder och ett elfel i Linköping respektive Bastuträsk. Dessa utreder Trafikverket nu i detalj. I övriga delar av landet gick trafiken till största delen enligt plan. 

Punktligheten påverkades av spårspring 
Förseningar i tågtrafiken beror till ungefär lika stora delar på:
•    fel i infrastrukturen (t.ex. växlar eller kontaktledningar)
•    fordon (tågteknik)
•    yttre orsaker (t.ex. väder, obehöriga i spår)

– Under sommaren minskade förseningarna som berodde på infrastrukturfel. Däremot påverkades nästan 3 000 tåg av så kallat spårspring – personer som vistas olagligt på spårområden. Det är både livsfarligt och förbjudet att befinna sig på spåren, säger Thomas Andersson. Trafikverket arbetar för att minska antalet obehöriga personer på spåren, bland annat genom höga stängsel och kameror, samt tydligare skydd och skyltning vid plankorsningar.

Rekord i framkomlighet
Trots att järnvägen genomgått den största underhållsinsatsen någonsin nåddes rekordnivåer i framkomlighet. För första gången kom fler än 226 000 persontåg fram i tid – fler än det totalt gick tåg för tio år sedan.

– Sommaren 2025 är första gången någonsin som över 226 000 persontåg kom fram i tid. Det är fler än det överhuvudtaget gick tåg för tio år sedan. Samtidigt gör vi fler planerade arbeten än någonsin på järnvägen – och vi har lyckats begränsa störningarna genom god samverkan i branschen. Vi har hejdat det eftersatta underhållet från att växa och de närmaste åren kommer det att minska, säger Thomas Andersson.

Tio bästa tågsträckorna i sommar. Grafik: Trafikverket.

Linjer med högst punktlighet: Göteborg–Köpenhamn – fortsatt de punktligaste fjärrtågen
Totalt 25 tåglinjer hade över 95 procents punktlighet under sommaren. Bland dem:

•    Åstorp–Helsingborg (pendeltåg) – endast ett försenat tåg under hela sommaren.
•    Nässjö–Vetlanda (regionaltåg) – nästan 99 % av tågen i tid.
•    Även linjerna Älvängen–Göteborg, Malmö–Ängelholm, Jönköping–Norrköping och
      Helsingborg–Halmstad utmärkte sig med över 95 procents punktlighet.

Bland fjärrtågen fortsatte linjen Göteborg–Helsingborg–Köpenhamn att leverera den bästa punktligheten – nästan 9 av 10 tåg kom fram i tid hela sommaren.

Topp 25 – tåglinjer där över 95 procent var i tid juni-augusti 2025
1.    Åstorp-Helsingborg 99,6 %
2.    Nässjö-Vetlanda 98,8 %
3.    Karlskrona-Emmaboda 98,8 %
4.    Vetlanda-Nässjö 98,5 %
5.    Eksjö-Nässjö-Jönköping 98,4 %
6.    Älvängen-Göteborg 97,7 %
7.    Helsingborg-Halmstad 97,6 %
8.    Jönköping-Nässjö-Eksjö 97,6 %
9.    Jönköping-Norrköping 97,5 %
10.    Halmstad-Helsingborg 97,2 %
11.    Jönköping-Nässjö-Tranås 97,2 %
12.    Kalmar-Emmaboda 97,2 %
13.    Tranås-Nässjö-Jönköping 97,2 %
14.    Malmö-Ängelholm 97,1 %
15.    Emmaboda-Karlskrona 96,7 %
16.    Emmaboda-Kalmar 96,6 %
17.    Norrköping-Jönköping 96,4 %
18.    Markaryd-Hässleholm 96,4 %
19.    Hässleholm-Markaryd 96,1 %
20.    Göteborg-Älvängen 96,0 %
21.    Uddevalla-Borås-Varberg 95,9 %
22.    Stockholm-Arlanda 95,7 %
23.    Värnamo-Alvesta-Växjö 95,3 %
24.    Kristianstad-Bromölla 95,3 %
25.    Simrishamn-Malmö-Kristianstad 95,0 %

Källa: Trafikverket