Första av 165 hissar installeras i nya tunnelbanan

Här installeras nya tunnelbanans första hiss. Bild: Region Stockholm
Här installeras nya tunnelbanans första hiss. Bild: Region Stockholm

Den allra första hissen i den nya tunnelbanan installeras nu i stationshuset Sickla Central. Totalt ska 165 hissar monteras på 18 nya stationer längs den utbyggda Blå linjen. Den aktuella hissen blir klar i september och kommer att kunna ta 13 personer eller 1 000 kilo. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är planerad till 2030.

Den första hissinstallationen för den nya tunnelbanan är snart färdig i stationshuset Sickla Central. Totalt ska 165 hissar monteras på de 18 nya stationerna. När Blå linje tas i bruk 2030 blir hissen ett alternativ till trapporna för den som vill ta sig mellan entrén vid Sickla Industriväg och biljetthallen.

Snabbhissarna vid station Sofia har fått stor uppmärksamhet, men framtidens stationer får även mer traditionella hissar. Just nu installeras den första av dem i Sickla.

– Snart kommer folk att börja röra sig här och jobba i de nya kontorslokalerna. Därför installerar vi den här hissen redan nu. Men själva biljetthallen öppnar först när tunnelbanan börjar gå 2030, säger Andreas Bergqvist, byggledare för vertikala transporter vid Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Hissen kommer att kunna ta tretton personer eller 1 000 kilo och blir ett alternativ till trapporna för den som ska mellan biljetthallen och entrén vid Sickla Industriväg, där flera busslinjer passerar. Innan hissen tas i bruk ska den besiktigas.

– Då säkerställer vi bland annat att den uppfyller alla standarder och säkerhetsregler för hissar och provkör den med maxbelastning, säger Andreas Bergqvist.

Hissen i Sickla beräknas vara klar i september. Installationen tar ungefär sju veckor.

När Blå linje börjar gå 2030 blir hissen ett alternativ till vanliga trappor för de som vill ta sig mellan entrén på Sickla industriväg och biljetthallen. Bilden visar biljettspärr på station Sickla och gången mellan Alphyddevägen och Sickla köpkvarter.Bild: Region Stockholm
Sickla - plattform. Bild: Region Stockholm

Stationer med snabbhissar

Hela den nya tunnelbanan byggs under jord och på flera stationer kommer det endast att finnas hissar.

Blå linje till Nacka och Söderort

Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Utbyggnaden möjliggör fler bostäder, avlastar Slussen och ökar kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm.

Blå linje får två förgreningar från station Sofia på Södermalm – en österut mot Nacka via Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka samt en söderut mot Söderort via Gullmarsplan och Sockenplan, där den kopplas samman med Hagsätragrenen. Utbyggnaden ska minska belastningen på T-Centralen och Gullmarsplan, vilket gör det möjligt med tätare trafik mot både Farsta och Skarpnäck.

Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är planerad till 2030.

Bilden visar entré till tunnelbanans station Sickla. Entrén ligger i hörnet av Sickla industriväg och Smedjegatan. Bild: Region Stockholm/tmrw

Källa: Region Stockholm