USA lanserar sitt snabbaste tåg – Alstoms NextGen Acela

Amtrak och Alstom markerade nyligenett tydligt skifte för amerikansk persontågtrafik när NextGen Acela togs i drift på Nordostkorridoren mellan Washington, D.C., New York och Boston. Tågen når upp till 160 miles per hour – cirka 257 kilometer i timmen – och blir därmed de snabbaste i USA. Satsningen syftar till att korta restiderna och öka kapaciteten på en av landets mest trafikerade och ekonomiskt viktiga sträckor.

– NextGen Acela-tågen är de första höghastighetstågen som byggts i USA. Teamet på Alstom har tagit med sig närmare fem decenniers global erfarenhet av höghastighetståg till USA för att leverera landets snabbaste och mest tekniskt avancerade tåg, skriver Henri Poupart-Lafarge, vd för Alstom i ett pressmeddelande. 

Alstoms NextGen Acela startade – höjer hastigheten på USA:s östkust

– Vi tackar Amtrak för deras förtroende och partnerskap, Federal Railroad Administration och USA:s transportdepartement för deras ledarskap, våra leverantörer, formgivare, ingenjörer och särskilt de hårt arbetande män och kvinnor på Alstom världen över som bidragit – särskilt i Hornell, som bygger dessa höghastighetståg i USA, för USA. betonar Henri Poupart-Lafarge. 

Byggd i USA med inhemsk leveranskedja

NextGen Acela har tillverkats i Hornell i delstaten New York, där Alstom byggt upp vad bolaget beskriver som USA:s största dedikerade anläggning för produktion av passagerartåg. Projektet har enligt företaget etablerat en leveranskedja med 180 företag i 29 delstater och använt 95 procent inhemskt producerade komponenter. Som mest sysselsattes över 800 personer i Hornell och ytterligare omkring 400 i Rochester. Enligt Alstom har satsningen skapat ett betydande antal arbetstillfällen via underleverantörer nationellt.

Ny era för snabbtåg i USA – NextGen Acela i reguljär drift

– I dag markerar en vändpunkt för amerikansk järnväg när vi presenterar NextGen Acela – ett bevis på inhemsk innovation och vårt åtagande att återindustrialiserar USA, säger Michael Keroullé, chef för Alstom Americas. – Dessa tåg, byggda av skickliga amerikanska arbetare i Hornell, handlar inte bara om hastighet; de symboliserar vårt engagemang för att ta världens bästa järnvägsteknik till USA och stödja ekonomisk tillväxt i hela landet. Vi är stolta över att bidra till återkomsten för amerikansk järnvägsinnovation, skapa jobb och bygga en robust leveranskedja. (källa: Alstom)

Teknik och kapacitet

De nya tågen ingår i Alstoms Avelia-familj och modellen Avelia Liberty är särskilt utvecklad för Nordostkorridorens förutsättningar med täta kurvor och blandad trafik. Konstruktionen med sammanlänkade vagnkorgar och boggier under gångbryggorna ger ett sammanhållet tågsätt. Tågen använder Alstoms aktiva tiltsystem Tiltronix som ska möjliggöra upp till 30 procent högre hastighet i kurvor jämfört med konventionella höghastighetståg, utan att ge avkall på säkerhet eller komfort. För att minska energiförbrukningen har tågen lättare komponenter, regenerativ bromsning, förbättrad aerodynamik, effektivare drivsystem och stöd för så kallad eco-driving.

Interiören är framtagen för att ge en tystare och ljusare miljö med stora fönster, ergonomiska säten med gott om benutrymme och vingformade nackstöd. Ombord erbjuds snabb wifi, individuella USB-uttag, eluttag, läslampor och modern kafévagn. Varje nytt tågsätt har 27 procent fler sittplatser än den tidigare Acela-generationen, och Amtraks köp av 28 tåg ger möjlighet att köra upp till 40 procent fler Acela-avgångar än i dag – en anpassning till de senaste årens rekordhöga resandesiffror på sträckan.

– Acela är synonymt med amerikanska höghastighetståg och i dag inleds en ny era av nästa generations trafik, säger Amtraks vd Roger Harris. – Å hela Amtraks vägnar är jag stolt över att hälsa välkommen ombord på NextGen Acela. Framtiden för höghastighetsjärnväg börjar nu. (källa: Amtrak)

Underhåll och nästa steg

För att säkra hög tillgänglighet tecknar Amtrak och Alstom ett långsiktigt avtal om tekniskt stöd och reservdelsförsörjning. Tågen är utrustade med nära 100 sensorer som övervakar slitage i realtid och stödjer tillståndsbaserat underhåll och prediktiva byten av kritiska komponenter. Alstom uppger att reservdelar ska kunna levereras inom åtta timmar vid behov.

– Från det ögonblick våra resenärer kliver ombord kommer de att känna skillnaden med ett NextGen Acela-tåg tack vare en mer modern, premiumpräglad och förhöjd upplevelse, säger Amtraks styrelseordförande Tony Coscia. – Vi är tacksamma för stöd från ministern Duffy och vice ministern Bradbury i projektet och för att de hjälpt till att föra det i mål så att invånare och besökare längs Nordostkorridoren kan njuta av ett helt nytt sätt att resa. (källa: Amtrak)

Sett ur ett svenskt perspektiv innebär NextGen Acela inte topphastigheter i nivå med de snabbaste europeiska banorna, där 300–320 kilometer i timmen är vanligt. Men för USA – med äldre infrastruktur, täta kurvradier och omfattande godstrafik – är en topphastighet på 257 kilometer i timmen kombinerad med lutningsteknik ett tydligt steg framåt. Att kapaciteten ökar med fler sittplatser och fler avgångar kan dessutom få större effekt på restider och punktlighet än enbart högre toppfart. Avelia-plattformen spänner från cirka 201 till 322 kilometer i timmen, med olika arkitekturer och anpassningar, vilket underlättar vidare utveckling när infrastrukturen tillåter.

Snabbare tåg mellan Washington och Boston

När NextGen Acela nu rullar in i reguljär trafik blir tågen en symbol för ett mer sammanhållet resande på USA:s östkust – med kortare restider, högre komfort och ett tydligt fokus på energieffektivitet och driftsäkerhet. Den kommande uppgiften blir att skala upp effekterna i vardagen, med underhåll och reservdelar som håller tågen i trafik och realiserar utlovad kapacitet.

Källor: Alstom (pressmeddelande, 27 augusti 2025) och Amtrak.