Från och med den fjortonde december 2025 växer utbudet av internationella tågresor mellan Tyskland och Polen markant. Deutsche Bahn (DB) och den polska tågoperatören PKP Intercity meddelar i ett gemensamt uttalande att antalet direkta dagliga tågförbindelser mellan de två länderna kommer att öka med mer än femtio procent.
I dag trafikerar elva dagliga tågpar gränsen mellan Tyskland och Polen. Med det nya tidtabellsskiftet utökas trafiken till sjutton turer per dag, vilket innebär betydligt tätare avgångar. En av de mest betydande satsningarna sker på sträckan Berlin–Warszawa, som från december tjugohundratjugofem kommer att trafikeras med sju tåg i vardera riktningen dagligen. Därmed skapas en turtäthet på ungefär varannan timme mellan de två huvudstäderna.
Sju dagliga tåg mellan Berlin och Warszawa från december 2025
Samtidigt introduceras en helt ny direktlinje från Leipzig till Wrocław och vidare till Kraków och Przemyśl, nära den ukrainska gränsen. Linjen kommer att trafikeras två gånger dagligen i vardera riktningen och blir därmed den första snabba järnvägsförbindelsen mellan centrala Tyskland och södra Polen samt gränsen mot Ukraina.
Fler turer på viktiga linjer
– Internationell fjärrtrafik är inne i en stark tillväxt. Vi vill också kraftigt bygga ut tågtrafiken mellan Tyskland och Polen. De nya järnvägsförbindelserna till de ekonomiskt starka regionerna i södra Polen och till gränsen mot Ukraina är av stor ekonomisk och politisk betydelse, säger Michael Peterson, styrelseledamot med ansvar för fjärrtrafik på Deutsche Bahn, till Railway News reporter.
Kortare restider och fler nattåg
Utöver fler dagliga turer planeras även utökade nattjänster. En ny nattlig Eurocity-förbindelse ska köra mellan Berlin och Przemyśl via Wrocław och Kraków. Samtidigt förlängs den befintliga nattåget Chopin, som går mellan München och Warszawa, så att det även når Kraków och Przemyśl.
Enligt DB och PKP kommer den nya tidtabellen att innebära kortare restider. Resan från München, Nürnberg eller Frankfurt till Wrocław förkortas med omkring två timmar tack vare samordnade byten i Leipzig.
Ökad betydelse för gränsregionen
Den utökade trafiken ses som ett viktigt steg för att förbättra rörligheten mellan Tyskland och Polen, men också för att stärka kontakterna med Ukrainas gränsregion. För den växande industrin i södra Polen väntas de nya direkta förbindelserna underlätta både arbetspendling och internationellt utbyte.
Janusz Malinowski, vd för PKP Intercity, framhåller i ett uttalande till Hydrogen Insight:
– Järnvägstrafiken skapar allt starkare förbindelser mellan europeiska städer. Som Polens största aktör inom fjärrtrafik för passagerare är PKP Intercity glada att kunna bidra till detta. Vi ser ett stort intresse för de direkta förbindelserna till och från Berlin. Vi förväntar oss att även de andra destinationerna kommer att bli lika populära bland våra resenärer.
De nya förbindelserna ska enligt planen börja trafikera i samband med den gemensamma europeiska tidtabellsförändringen i mitten av december 2025.
Källa: Railway News