SJ rekryterar ny kommunikations- och hållbarhetsdirektör

Claes Lindholtz, Kommunikations- och hållbarhetsdirektör Foto: SJ
Claes Lindholtz, Kommunikations- och hållbarhetsdirektör Foto: SJ

SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny kommunikationsdirektör och Claes Lindholtz till hållbarhetsdirektör. Samtidigt etablerar bolaget en ny koncernövergripande enhet för hållbarhet som ska stärka arbetet med strategiska partnerskap, varumärkesutveckling och målet om netto noll.

Kommunikationsdirektören får en central roll i att hantera kriser, driva dialogen om hållbart resande och skapa engagemang internt och externt.

”Vi är mycket glada att Fredrik ansluter till SJ som kommunikationsdirektör. Hans erfarenhet av att leda kommunikation i komplexa och föränderliga miljöer blir en stor styrka i vårt fortsatta arbete med att utveckla SJs varumärke och relationen till våra kunder och intressenter”, säger Monica Lingegård, koncernchef och vd.

Fredrik Henriksson har mer än 20 års erfarenhet av strategisk kommunikation och varumärkesutveckling. Han har tidigare haft ledande roller på Husqvarna Group, Vinggruppen/Thomas Cook, SAS och Indiska, med ansvar för koncernkommunikation, krishantering och varumärkespositionering.

Ny hållbarhetsenhet etableras

I samband med rekryteringarna bildas en ny koncernövergripande enhet för hållbarhet som ska ansvara för bolagets arbete med hållbart värdeskapande och målet om netto noll. Enheten ska även driva strategiska partnerskap som stärker hållbarhetsprofilen, varumärket och försäljningen, samt skapa samhällsnytta tillsammans med andra aktörer.

Fredrik Henriksson tillträder sin nya roll som kommunikationsdirektör i november.