I slutet av augusti startar Trafikverket en vegetationsröjning längs järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn. Åtgärden är en del av förberedelserna för att utreda om sträckan kan öppnas för framtida trafikering och sker inom ramen för satsningar på tillgänglighet och totalförsvar.
Arbetet omfattar järnvägssträckan bandel 151, som inte har haft reguljär trafik sedan 1990-talet. Syftet är att skapa förutsättningar för vidare utredningsarbete.
– Banan har inte har trafikerats sedan 1990-talet och därför behöver vi genomföra röjning av vegetationen längs med hela banan. Vegetationsröjning är en förutsättning för vidare utredningsarbete, bland annat inspektioner av trummor och avvattning, inmätningar och siktmätningar i plankorsningar, säger Helena Eriksson, regional direktör Norra regionen vid Trafikverket.
Röjning längs spår och vid plankorsningar
Vegetationsröjningen sker på Trafikverkets fastigheter, ut till sju meter från spårets mitt. Vid plankorsningar planeras röjningen, om möjligt, att sträcka sig ända till fastighetsgränsen för att kunna utreda sikten.
Avslutad process med externa aktörer
Järnvägen har tidigare utretts för upplåtelse till externa aktörer, men under 2024 beslutade myndigheten att avsluta processen.
– Det beslutet fattades då vi insåg att bandelen är nödvändig ur ett totalförsvars- och beredskapsperspektiv i det svenska järnvägsnätet, och att den svenska staten därmed ska behålla full rådighet över bandelen, säger Helena Eriksson, regional direktör Norra regionen vid Trafikverket.
I nuläget är det endast beslut om vegetationsröjning och utredningsarbete som är fattade.
Källa: Trafikverket