Forskare nära att lösa den explosiva ljudvågen

Innovativa ljuddämpande buffertar vid tunnelmynningarna har minskat chockvågorna med upp till 96 procent. Foto: charlesdeluvio, Unsplash
Innovativa ljuddämpande buffertar vid tunnelmynningarna har minskat chockvågorna med upp till 96 procent. Foto: charlesdeluvio, Unsplash

När magnettåg i extrem hastighet kör in i tunnlar kan kraftiga tryckvågor bildas vid utgången – ett fenomen som kallas tunnelboom. Enligt nyhetsajten PS har detta länge varit ett problem för höghastighetståg, då ljudvågorna kan störa människor och djur samt orsaka skador på byggnader. Effekten blir starkare ju högre hastigheten är, och kan uppstå även i korta tunnlar.

Forskare vid statliga tågtillverkaren CRRC har, enligt The Guardian, tagit fram en lovande metod mot tryckvågor. Genom ljuddämpande buffertar vid tunnelmynningarna har chockvågorna minskats med upp till 96 procent. Metoden bygger på att placera 100 meter långa, porösa buffertar vid tunnelmynningarna. I kombination med porösa beläggningar inne i tunneln släpps luften gradvis ut innan tåget passerar, vilket dämpar ljudet på liknande sätt som en ljuddämpare på ett skjutvapen.

Tekniken ska nu testas på Kinas senaste magnettågsprototyper som kan nå hastigheter på 600 kilometer i timmen. En framtida linje mellan Peking och Shanghai skulle kunna korta restiden från dagens 4,5 timmar till 2,5 timmar, vilket kan bli konkurrenskraftigt mot inrikesflyg som släpper ut betydligt mer koldioxid och är dyrare.

Även Japan satsar på höghastighetsmagnettåg. Den planerade Chuo Shinkansen-linjen ska minska restiden mellan Tokyo och Osaka från 2,5 timmar till 67 minuter genom att tågen färdas i över 500 kilometer i timmen.

Enligt nyhetsajten PS har Kina tidigare haft magnettåg i kommersiell drift, baserade på tysk Transrapid-teknik, med topphastigheter på 460 kilometer i timmen. Efter år av fokus på konventionella höghastighetståg, som byggt upp världens största nätverk, tycks nu tekniken vara på väg tillbaka – med löfte om tystare och snabbare resor.

Ju högre hastighet, desto kraftigare blir tryckvågen. Vid 600 km/tim kan en tunnelboom uppstå i tunnlar kortare än 2 kilometer.. Foto: LIM ENG/Unsplash

Källa: The Guardian och PS