Spårspring – personer som vistas obehörigt i järnvägsspår – fortsätter att öka kraftigt i Skåne, trots återkommande kampanjer. Enligt statistik från Trafikverket har incidenterna ökat med 30 procent hittills i år. Höör utmärker sig särskilt negativt, med mer än 308 förseningstimmar, mest i hela regionen, rapporterar Skånska Dagbladet.
Kraftig uppgång i antalet incidenter
Mellan 1 januari och 24 juni 2025 har totalt 473 händelser med obehöriga i spåren rapporterats i Skåne, jämfört med 364 under samma period 2024. Det innebär i genomsnitt 2,8 incidenter per dag. Enligt Trafikverket medför detta stora samhällskostnader – hittills i år över 122 miljoner kronor – då varje incident försenar trafik och påverkar hundratals resenärer.
Höör toppar listan över stationer med flest förseningstimmar, följt av Lund (194 timmar) och Hässleholm (86,7 timmar). Orsakerna i Höör är flera, men inkluderar två allvarliga personpåkörningar som fått hela tågsystemet att stanna under räddningsarbetet, uppger Trafikverket enligt Skånska Dagbladet.
Utredning pågår – fokus på mindre stationer
Just nu pågår en större utredning av säkerhetsläget på 13 utvalda stationer i södra Sverige, däribland Lund, Hässleholm och Stehag. Trafikverket ser Stehag som en modell för mindre stationer, där det behövs nya lösningar för att minska antalet spårspring.
Stationer som Höör och Eslöv, byggda på 1800-talet, lyfts fram som särskilt sårbara eftersom de inte är anpassade för dagens intensiva trafik. Dessutom har resenärernas beteende förändrats – dagens resenärer är ofta distraherade av mobiltelefoner och hörlurar, vilket ökar riskerna.
Ökat samarbete för att förebygga olyckor
Trafikverket planerar nu fördjupat samarbete med polisen och Skånetrafiken för att informera om farorna och hitta gemensamma åtgärder. Enligt Skånska Dagbladet finns en särskild oro kring ungdomar som vistas i spårområden, vilket ökar behovet av riktad kommunikation till både unga och deras föräldrar.
Sommarlov och semestrar förväntas leda till ytterligare ökningar av spårspring. Tidigare år har visat att problemet förvärras under loven. Enligt Trafikverket är det även möjligt att ökningen delvis beror på att fler händelser nu rapporteras – något myndigheten kopplar till förbättrade informationsinsatser.
Skånska Dagbladet rapporterar att Trafikverket, trots utmaningarna, ser det ökade antalet rapporter som ett tecken på att deras varningskampanjer haft effekt. Samtidigt understryks att arbetet nu måste intensifieras för att möta utvecklingen.
Källa: Trafikverket och Skånska Dagbladet