Bakom fasaden – så växer stationshuset i Barkarby fram

Barkarbys nya stationshus. Foto: Trafikverket
Barkarbys nya stationshus. Foto: Trafikverket

I Barkarby, i Järfälla kommun, nordväst om centrala Stockholm, pågår arbetet med det nya stationshuset som ska bli en central del i regionens kollektivtrafiksystem. Byggnaden, som ligger i direkt anslutning till Veddestabron, beräknas öppna i april 2026 för pendeltågstrafik, med ytterligare delar som tas i bruk successivt.

Invändigt arbete pågår i 4000 kvadratmeter stor byggnad
Det nya stationshuset uppförs på norra sidan av Barkarby station. Utvändigt är byggnaden i stort sett färdigställd, men invändigt fortgår arbetena.

Byggnadens yta uppgår till 4000 kvadratmeter. På insidan pågår installationer av el, sprinkler- och ventilationssystem. Samtidigt utförs arbeten med ytskikt, dörrpartier och montage av skyltar.

Under 2024 gjordes stomkompletteringar, och installationsarbeten inleddes och pågår nu under 2025. Foto: Andreas Gärdnet
Den den nya stationsentrén växer fram. Foto: Andreas Gärdnet
När arbetet är klart kommer det att finnas två entréer till Barkarby station. Foto: Andreas Gärdnet

Del i ny kollektivtrafikal knutpunkt
Stationshuset blir en del av en större omvandling av området till en samlad trafiknod. Den framtida knutpunkten kommer att binda samman tunnelbana, buss, pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg.

Projektet syftar till att skapa smidiga byten och ökad tillgänglighet mellan Stockholmsområdet och Mälardalen.

Successiv trafikstart från 2026 till 2027
Den nuvarande tidplanen innebär att stationshuset öppnas i april 2026 för entré till pendeltågen. Därefter följer öppningen för resenärer som ska till regional- och fjärrtåg.

Region Stockholm planerar att öppna den nya bussterminalen i slutet av 2026, medan tunnelbanetrafiken förväntas starta i december 2027.

Illustration/genomskärning över den nya knutpunkten i Barkarby. På Veddestabron (1) stannar bussar (2) precis utanför det nya stationshuset. Från Veddestabron (3) kliver besökarna rakt in i det nya stationshuset (4) där de enkelt når och byter mellan tunnelbana (9), buss (11, 12, 13) pendeltåg (6), regional- och fjärrtåg (5). Illustration: Trafikverket

Källa: Trafikverket