Totalt 112 personer omkom i bantrafiken under 2024, enligt statistik från Trafikanalys. Det är 9 fler än året innan. Majoriteten av dödsfallen skedde vid självmord – främst vid järnvägen. Även antalet allvarliga olyckor ökade, medan inga passagerare omkom, vilket varit fallet sedan 2010.
Fler dödsfall än 2023
Av de 112 omkomna under året handlade 92 dödsfall om självmord. 71 av dessa var män och 21 kvinnor. I olyckshändelser med koppling till bantrafiken dog 20 personer, varav 15 var män. Det är 3 fler än 2023. Statistiken visar att män fortsatt står för en större andel av dödsfallen – både i självmord och i olyckor.
Olyckor vanligast vid järnvägen
Under 2024 inträffade 69 allvarliga olyckor i bantrafiken, vilket är 2 fler än föregående år. 58 av dem skedde vid järnvägen – en ökning med 14. Spårvägen noterade 10 olyckor, 5 färre än året innan. Endast en olycka inträffade i tunnelbanan, en minskning med 7. Personolyckor var vanligast vid såväl järnväg som spårväg.
Självmord ökade till högsta nivån sedan 2019
Totalt inträffade 99 självmordshändelser i bantrafiken under året, den högsta siffran sedan 2019. Av dessa registrerades 93 vid järnvägen – 10 fler än 2023. Tunnelbanan noterade 6 självmord, en minskning med 6, och spårvägen inga.
Få passagerare drabbade
26 personer skadades allvarligt i bantrafikolyckor. 16 skador skedde vid järnväg, 9 vid spårväg och 1 i tunnelbanan. I samband med självmordshändelser skadades 7 personer allvarligt – 3 vid järnväg och 4 vid tunnelbana.
Ingen passagerare omkom i bantrafiken under året – en trend som hållit i sig sedan 2010.
Farligt gods: få tillbud även 2024
Två allvarliga händelser med farligt gods inträffade vid järnvägen. Båda innebar utsläpp men inga ytterligare följder har rapporterats. Händelser av denna typ förblev mycket ovanliga.
Källa: Trafikanalys