Nytt Siemens-lok ska göra godstrafik över gränser smidigare

Siemens Vectron MS på Münchens transportmässa nyligen. Foto: Siemens Mobility
Siemens Vectron MS på Münchens transportmässa nyligen. Foto: Siemens Mobility

Siemens presenterar nu en ny lokmodell som är tänkt att förenkla och effektivisera godstransporter över nationsgränser i Europa. Lokomotivet, som går under namnet Vectron MS, visades nyligen upp på transportmässan Transport Logistic i München. Modellen är framtagen i företagets verkstad i stadsdelen Allach och beskrivs som ett teknologiskt kliv framåt för europeisk järnvägstransport.

Vectron-serien har funnits i olika versioner sedan 2010, men det nya flerströmsloket Vectron MS har särskild teknik installerad som gör det möjligt att korsa flera länders elnät utan att loket behöver bytas ut. Den klarar både växelström och likström, vilket är en avgörande fördel på kontinentens ofta fragmenterade järnvägsnät. Förkortningen MS står just för "multisystem".

– Det här är godstrafikens Ferrari – men med 8700 hästkrafter är den betydligt starkare, sa Karl Blaim, chef för Siemens Mobility, i samband med presentationen.

Tanken är att godståg med Vectron MS ska kunna färdas direkt från Tyskland, via Österrike, till Italien – utan driftstopp eller lokbyte vid Brennerpasset. Loket är redan godkänt för trafik i tolv länder: Tyskland, Österrike, Italien, Ungern, Polen, Tjeckien, Slovakien, Rumänien, Bulgarien, Slovenien, Kroatien och Serbien.

Vid Siemens ceremonipresentation på mässan deltog även Bayerns trafikminister Christian Bernreiter. Han betonade lokets potential som ett steg mot ett mer sammanlänkat Europa och beskrev det som en "symbol för det förenade Europa".

Brennerprojektet kan få avgörande roll

Om planerna på Brennerbastunneln förverkligas och driften startar som planerat år 2032, kan transporttiderna över Alperna minska ytterligare. Men flaskhalsen mellan Innsbruck och München – den så kallade Brenner-Nordzulauf – förblir ett olöst problem. På tysk sida har projektet försenats på grund av motstånd från många kommuner i området.

– Vi vill se att bygget går vidare, men hänsyn till de boende är viktigt för oss, sa Bernreiter under evenemanget i München.

Projektet är en del i ett större försök att minska behovet av vägtransporter över Alperna och ersätta dessa med effektivare och mer miljövänliga järnvägslösningar.

Vectron MS kan därmed komma att spela en central roll, inte bara som teknisk lösning, utan även som symbol för ett mer integrerat transportsystem på kontinenten.

Ny lokmodell med batteridrift visades också upp

Utöver Vectron MS presenterade Siemens även ytterligare en ny lokmodell på transportmässan – en elektrisk lok som också kan köra på sträckor utan kontaktledning. Tidigare har detta lösts genom dieselmotorer, men den nya modellen använder batterier som laddas under färd på elektrifierade avsnitt av banan.

– Det här loket är nästan ännu mer intressant, sa Karl Blaim i en intervju vid mässan.

De batteridrivna elloken är avsedda att köra i hybridläge och utgör en del i omställningen bort från dieseldrift. Siemens har hittills sålt två exemplar men förutspår att efterfrågan kommer att öka kraftigt. Enligt Blaim finns det i dagsläget cirka 3500 diesellok i drift runt om i Europa som kan behöva ersättas.

Med den nya generationens eldrivna lok – som kan kombinera kontaktledning och batteridrift – hoppas Siemens på ett genombrott på en marknad som är redo för förändring.

– Vi ser stora möjligheter för dessa lok i Europa, särskilt på sträckor där elektrifieringen ännu inte är komplett, säger Blaim.

De nya modellerna passar väl in i ambitionen att skapa ett effektivare och mer hållbart transportsystem i Europa, där godstrafiken på järnväg kan bli både snabbare och mer flexibel – utan att kompromissa med miljömål. 

Källa: Siemens Mobility