Utbyggnaden av tunnelbanans Blå linje till Nacka närmar sig en ny milstolpe. På uppdrag av Region Stockholm färdigställer Skanska den sista delsträckan, där ett 90 meter långt rulltrappsschakt byggs – det längsta i Sverige. Betongarbetet sker i ett trångt bergrum där specialanpassade konstruktioner använts för att genomföra arbetet.
Utbyggnad till Nacka
Stockholm expanderar sitt tunnelbanenät och bygger ut Blå linje med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Skanska har fått i uppdrag att färdigställa den avslutande delen: 1,2 kilometer spårtunnlar med tre uppgångar i Nacka.
I projektet ingår två biljetthallar, en plattform, ett 50 meter djupt hisschakt, ett 90 meter långt rulltrappsschakt och en ventilationsbyggnad.
– Vi har haft ett nära samarbete med Layher i flera delar av projektet, säger Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska. En av de viktigaste lösningarna har varit de plattformar och ställningssystem som möjliggjort vårt arbete i rulltrappsschaktet.
Enligt honom har plattformar och ställningssystem möjliggjort arbetet i det långa rulltrappsschaktet, där marginalen på vissa ställen bara är en meter.
Djupa schakt och komplicerade konstruktioner
För att bygga hisschaktet med sex hissar har Layhers Allround-system monterats i etapper. Det möjliggör betonggjutning av fundament och klackar för utrymningstrappor.
– I detta fall tog vi fram en ritning och en 3D-modell i samarbete med Layher. På plattformen har vi använt Layhers aluminiumbalk TwixBeam och påfört en 40 meter hög ställning, på vilken vi sedan kunde gjuta klackarna.
Ventilationsbyggnaden konstrueras ovanpå ett 40 meter djupt, fem meter brett schakt, som borrats med raiseborrning – en metod från gruvindustrin.
För ställningsbyggnationen anlitades Åsele Ställningar.
Internationellt stöd och färdigställande
Arbetet i rulltrappsschaktet har utförts med hjälp av Skanskas tunnelexperter från Finland, som använt fyra borriggar transporterade från Finland via båt och lastbil.
– Det är mycket komplext att spränga och bygga ställning i 27 graders lutning, som vi gjort i rulltrappsschaktet. Men det har också varit det mest spännande. Att lösa problem och utmaningar är något jag drivs av – och sådana finns det gott om i ett projekt som detta, säger Markus Liljekvist.
Projektet är inne i slutfasen med de sista betongkonstruktionerna och förberedande markarbeten. Trafikstart för den utbyggda Blå linjen är planerad till 2030.