Tågen punktligast i Östergötland – storstäderna halkar efter

Statistiken visar att det var mest störningskänsligt runt storstäderna – Stockholm, Göteborg och Malmö. Foto: Stina Wickenberg
Statistiken visar att det var mest störningskänsligt runt storstäderna – Stockholm, Göteborg och Malmö. Foto: Stina Wickenberg

Punktligheten i tågtrafiken sjönk i april jämfört med föregående månad. Samtidigt var tågen utanför de större städerna ofta mer pålitliga. På flera regionala sträckor, särskilt i Östergötland, höll över 95 procent av tågen tidtabellen.

Totalt reste resenärer med drygt 88 000 persontåg under april, varav 87,5 procent anlände i tid enligt Trafikverkets femminutersgräns. Det är 2,8 procentenheter lägre än i mars och 0,9 procentenheter lägre än april 2024. Inom en 15-minutersmarginal kom dock 95,7 procent av tågen fram.

– Vi är inte nöjda, fler resenärer ska komma fram i tid på fler sträckor. Efter säkerheten är punktligheten vår viktigaste fråga inom branschen, järnvägen ska gå att lita på, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket. I april blev många resenärer försenade på grund av obehöriga personer i spåren. Det är olagligt att passera järnvägen på andra ställen än säkrade övergångar som plankorsningar, broar och tunnlar. Det är livsfarligt på spåren och det orsakar även förseningar när tågen måste stanna eller sakta ner.

Tåg i tid i april 2025. Grafik: Trafikverket.

Vanliga orsaker till förseningar var spårspring, signalfel och kopparstölder. Många tåg i Stockholmsområdet försenades under tre dagar till följd av signalfel och växelproblem. I Göteborg påverkades trafiken av skadegörelse, och på Öresundsbron ledde ett spårfel till störningar under två veckor.

Snittförseningarna varierade beroende på tågens typ och längd på resan. Fjärrtåg som var minst en minut sena försenades i genomsnitt 15 minuter, regionaltåg sju minuter och pendeltåg fem minuter. Medianvärdet – som inte påverkas av extrema förseningar – låg däremot på sex, tre respektive två minuter.

Trafiken flöt bäst på mindre trafikerade sträckor. Bland de linjer där över 95 procent av tågen höll tidtabellen fanns bland annat:

  • Pendeltåg i Östergötland (för andra månaden i rad)
  • Nässjö–Vetlanda (alla regionaltåg i tid)
  • Eksjö–Jönköping
  • Halmstad–Helsingborg
  • Värnamo–Växjö
  • Kalmar–Emmaboda
  • Norrköping–Jönköping
  • Kristinehamn–Torsby
  • Varberg–Uddevalla

– För att fler resenärer ska komma fram i tid rustar vi bland annat upp järnvägen mer än någonsin. Vi har fått dubbelt så mycket pengar som för tio år sedan och gör nu mer arbeten än tidigare för att minska det eftersatta underhållet, säger Thomas Andersson.

Trafikverket klassar ett tåg som försenat om det är mer än fem minuter sent till slutstationen.

Källa: Trafikverket