Infranord har vunnit kontrakt för SLs drift och underhåll

Stadions tunnelbanestation Foto: fred rivett/unsplash

Infranord har vunnit två kontrakt från Trafikförvaltningen i Region Stockholm för drift och underhåll av SL:s järnvägs- och spårvägsanläggningar.

Det första kontraktet (SL UH2024 Järnväg) innefattar Saltsjöbanan, Roslagsbanan samt pendeltågsdepåerna i Bro, Älvsjö och Södertälje. Det är värt 913 MSEK inklusive optionsår. Det andra kontraktet (SL UH2024 Spårväg) täcker Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Spårväg City och har ett värde på 698 MSEK inklusive optionsår. Totalt är den samlade kontraktssumman 1613 MSEK inklusive optionsår.

– Vi är oerhört stolta över att få fortsatt, och utökat, förtroende att sköta drift och underhåll på SL:s anläggningar. Spår- och järnvägssystemen i Stockholm är viktiga för pendlingen inom regionen. Tilldelningarna stärker vår position på marknaden och skapar förutsättningar för fortsatt utveckling. Vi ser fram att fortsätta vårt goda samarbete med Trafikförvaltningen, säger Stefan Gustavsson, vd och koncernchef på Infranord.

Bolaget har ansvarat för drift och underhåll av Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan och pendeltågsdepåerna sedan januari 2013. Med de nya kontrakten bibehåller bolaget befintliga marknadsandelar för drift och underhåll av SL-trafiken i Stockholm och utökar dessa med Roslagsbanan, Lidingöbanan och Spårväg City.

De nya kontrakten startar i september 2024 och sträcker sig till 2031 med möjlighet till ytterligare ett optionsår. Uppdragen inkluderar också tjänster inom verksamhetsstöd, vilket bland annat innefattar utbildning, transporttjänster och underhållsanalys.

Tilldelningsbesluten kan överprövas inom tio dagar från det att tilldelning meddelats.