Mer komfort på rälsen – MittelrheinBahn presenterar uppgraderade tåg

Desiro Mainline, här i österrikiska färger. Foto: Siemens Mobility

Resenärer på MittelrheinBahn kan se fram emot en bekvämare färd. På regionalbanan RB 26, som sträcker sig mellan Köln, Koblenz och Mainz, genomgår tågen av typen "Desiro Mainline" från Siemens Mobility en successiv uppgradering.

Med moderniseringen får tågen WiFi, fler eluttag vid sittplatser och ökad benutrymme, samt delvis nya sittarrangemang.

Moderniseringen är en del av det nya trafikkontraktet som träder i kraft den 10 december 2023, utlyst av de ansvariga regionala transportförbunden SPNV-Nord, ZÖPNV-Süd och go.Rheinland. Efter en upphandlingsprocess kommer Trans Regio, den nuvarande operatören av MittelrheinBahn, att fortsätta att hantera trafiken på den vänstra stranden av Rhen från Köln till Mainz.

Öppet hus

I samband med den nya kontraktstarten bjöd Trans Regio och de tre transportförbunden in till ett öppet hus på Trans Regios driftsverk i Koblenz-Moselweiß. Omkring 50 representanter från politiken, branschorganisationer och företag deltog och kunde på plats se det första moderniserade tåget. Ingenjörerna från ombyggnadsprojektet presenterade tågets nya funktioner vid fyra stationer.

Efter dagens presentation kommer ytterligare ett "Desiro ML"-tåg att genomgå en uppgradering var sjätte vecka.

Alpha Trains leasar

Steg för steg kommer resenärerna att kunna njuta av en helt uppdaterad flotta. Dessutom fortsätter de nya "Mireo"-tågen, som introducerades 2019, att trafikera MittelrheinBahn, främst mellan Bingen och Mainz, men några når även Koblenz och Andernach.

Leasinggivare för både "Desiro ML" och de nya Mireo-tågen är Alpha Trains, medan Siemens Mobility utför renoveringen av befintliga fordon på uppdrag av Alpha Trains i Siemens-anläggningen i Wildenrath.

Källa: Pressmeddelande; Siemens Mobility