Dieselstyrka till salu: VR frigör lok för framtiden

En trio av Dr16-dieselelektriska lokomotiv drog ett 5 200 ton tungt Kostamus-to-Raahe Taconite-tåg uppför Hangas-kullen nära Pikkarala station, i Uleåborg, Finland, den 1 september 2001. Foto: Wikipedia Common, Kredit: TeVe

I takt med att framtiden rusar mot elektrifiering gör VR, Finlands ledande tågoperatör, plats för innovation genom att rea ut en del av sitt dieselloksbestånd. Runt tio arbetsförmögna lok, mestadels från Dr16-serien och några enstaka Dv12, är planerade att sättas på försäljningslistan under 2024.

VR:s CEO, Elisa Markula, förmedlar en vision om att genom försäljningen bidra till tillväxt och konkurrens på den finska järnvägsmarknaden.

- Med de nya Sr3-el- och Dr19-dieselloken redan i drift, och med effektivare logistikmodeller, kan vi nu öppna upp för försäljning av överskott från vår driftsflotta, delar hon med sig.

De dieseldrivna arbetshästarna, lämpade för både godstransport och persontrafik, närmar sig slutet av sin livscykel. Men med kärlek och underhåll finns potential för att fortsätta tjänstgöra på rälsen. Detaljerad information om försäljningsprocessen kommer att publiceras på VR:s webbplats i december 2023, en spännande månad för tågentusiaster och industriaktörer.

Trogna maskinpark

VR har i sitt lokstall cirka 350 lok, en blandning av diesel och elektricitet. Med en öppen auktion bakom sig, där tio elektriska lok av Sr1-typen nyligen såldes till inhemska återvinningsföretag, är VR inte främmande för att släppa iväg sin trogna maskinpark till nya äventyr.

Det nya regeringsprogrammet uppmuntrar till offentlig försäljning eller överföring av pensionerat tågmaterial till ett nytt rullmaterialbolag, snarare än att det skrotas. Denna politik ligger i linje med VR:s vilja att förlänga livet på sina lok och stödja en grönare framtid för finsk järnvägstrafik.

Källa: VR