Ny app mot tågförseningar på Nordic Rail

Digitalisering är ett viktigt verktyg för säkrare banarbete och punktligare tågtrafik, konstaterar Thomas Tydal och Michael Carlsson. Foto: Elmia

Thomas Tydal bytte spår från IT-branschen och blev lokförare men insåg snart att hans IT-kunskaper behövdes för digitalisering av det svenska järnvägssystemet. På Elmia Nordic Rail 2023 presenterar Tydal Systems senaste appnyheten Vilicus Moneo.

– Vi är sju personer i Tydal Systems idag, tre av oss är också lokförare, och tillsammans utvecklar vi system som underlättar för arbete ombord på tåg, säger Thomas Tydal, vd och utvecklare.

Företaget har tagit fram både webb- och mobilapplikationer med datadrivna lösningar på allt ifrån personalplanering och grafiska tågvägar till körorder, tågläge och EcoDriving.

– Det är första gången vi ställer ut här men vi märker att många besökare på mässan ändå känner igen oss genom appen 1409 som har mer än 45 000 användare idag, säger Thomas Tydal.

Mindre risk för trafikstörningar

Tydal Systems delar monter med Solberga Station som också är partner i det senaste utvecklingsprojektet – gränspunktsdetektorn Vilicus Moneo. Appen fungerar som stöd för personal som arbetar på spårbundna arbetsmaskiner. Många tågförseningar idag hänger ihop med spårunderhåll som orsakar kostnader både för trafikföretag och spårentreprenörer i form av viten liksom insatser som kräver extra personal och tid för utredning.

– Idén som vi utgick ifrån var att göra banarbetet säkrare och minska risken för fel och trafikstörningar med hjälp av GPS som varnar när du kommer nära gränspunkten för arbetssträckan, säger Thomas.

Michael Carlsson, utvecklare och konsult på Solberga Station fortsätter:

– Det finns ett tydligt behov av bättre kontroll över var man befinner sig. En oförutsedd händelse kan lätt eskalera till enorma kostnader i form av miljonbelopp – och i värsta fall en olycka. Men med vår app finns en lösning som kan se till att det här inte händer.