Avanti West Coast vinner långtidskontrakt efter förbättringar

De nya uppgraderade brittiska Avanti West Coast-tågens interiör har fått en ordentlig ansiktslyftning. Foto: Avanti West Coast

Brittiska myndigheten Department for Transport (DfT) har nyligen tilldelat tågoperatören Avanti West Coast ett långsiktigt kontrakt som gör det möjligt för företaget att leverera bättre service för passagerare.  Avbokningarna har minskat drastiskt redan till så låga siffror som 1,1 procent under det senaste året.

Ett långsiktigt kontrakt kommer att göra det möjligt för operatören att planera framåt, vilket ger dem den säkerhet de behöver för att förbereda tidtabeller i förväg, rulla ut nya tågflottor och fortsätta sitt arbete med att förbättra tjänsterna, vilket gynnar passagerarna på både kort och lång sikt.

Brist på förare

Detta kommer efter att DfT placerade Avanti West Coast på två på varandra följande kortsiktiga sexmånaderskontrakt och beordrade dem att utveckla en återhämtningsplan som syftar till att ta itu med dåliga resultat på viktiga rutter, däribland mellan Manchester, Birmingham och London, som infördes på av brist på tillgängliga förare.

Vid sidan av återhämtningsplanen som prioriterade att utbilda nya förare, minska beroendet av vilodagsarbete och få biljetter till försäljning tidigare, infördes en återhämtningstidtabell som har sett trafiken öka från 180 tåg per dag till 264 på vardagar – den högsta nivån på över två år.

Betydande framsteg

I slutet av det första sexmånaderskontraktet i mars hade Avanti redan gjort betydande framsteg mot sin återhämtning, med 40 procent fler tjänster som kördes och avbokningar inom Avantis kontroll minskade till 4,2 procent.

Dessa arrangemang utökades ytterligare för att säkerställa att dessa förbättringar skulle fortsätta och passagerarna skulle känna sig trygga i att använda tjänsterna igen.

Sedan dess har Avanti West Coasts tjänster sett ytterligare förbättringar:

Avbokningarna har konsekvent legat under 3 procent sedan mars 2023 och så låga som 1,1 procent i juli 2023, en minskning från 13 procent i januari 2023.

Över 90 procent av tågen anländer nu inom 15 minuter från schemalagd tid, en förbättring från 75 procent i december 2022.

Över 100 ytterligare förare har utbildats och anställts sedan april 2022.

Bättre säten

Förbättringar av passagerarfaciliteter på tåg inklusive bättre säten, belysning och laddplatser.

Introduktionen av Travel Companion, en WhatsApp-kanal som passagerare med tillgänglighetsbehov kan använda för att få hjälp och information i realtid om sina resor, möjliggör en mer sömlös passagerarupplevelse för alla.

Transportsekreterare Mark Harper sa:

- Rutterna som Avanti West Coast trafikerar består av viktiga förbindelser, och passagerarna måste känna sig säkra på att de kan lita på tjänsterna för att få dem dit de behöver vara vid rätt tidpunkt.

- Under det senaste året var korttidskontrakt nödvändiga för att bygga om tidtabellen och minska avbokningarna. Nu är Avanti tillbaka på rätt spår, vilket ger långsiktig säkerhet för både operatören och passagerarna som bäst säkerställer så att förbättringarna fortsätter.

Välbehövliga reformer

Förutom att arbeta direkt med operatören och lokala intressenter på återhämtningsplanen under det senaste året, fortsätter den brittiska regeringen att stödja branschen, inklusive genom att fastställa ett mandat, när den samarbetar med fackföreningar för att säkerställa att det är dags att ta fram välbehövliga reformer, inklusive att införa en pålitlig tjänst 7 dagar i veckan för att säkra framtiden för brittiska järnvägar.

Övervakar prestandan

Omvandlingen av Avantis prestationer under det senaste året visar hur den privata sektorn kan leverera på våra järnvägar genom att arbeta nära regeringen, sätta upp tydliga mål och få incitament att lyckas.

DfT kommer att hålla nära kontakt med operatören och lokala intressenter för att övervaka Avantis prestanda medan den fortsätter sina framsteg mot en varaktig återhämtning.

Samtidigt har avdelningen även idag tilldelat Cross Country ett nytt nationellt järnvägskontrakt, med en kärntid på fyra år och en maximalt möjlig löptid på åtta år.

Kontraktet inleds den 15 oktober och inkluderar tillägg för att hjälpa till att förbättra tjänsterna, som att ersätta de nu pensionerade höghastighetstågen med modernare motsvarigheter, upprustning av befintliga längdågsflottor och införandet av direkta dagliga tjänster mellan Cardiff och Yorkshire, North East och Edinburgh från december 2024.

Transport Focus senaste opinionsundersökning Rail User Survey visar att passagerarnas tillfredsställelse med Avanti West Coast förbättrats, nu på 87 punkter, den högsta nivån på mer än ett år. Nöjdheten med punktligheten och trängseln ombord på tåget håller också på att återhämta sig, om än fortfarande lägre än tidigare nivåer.

Källor: Rail UK/ Rail User Survey