Stadler och den italienska järnvägsoperatören Trenitalia har tecknat ett 4-årigt ramavtal för leverans av upp till 50 EUROLIGHT hybridlok, med en första fast order på 13 enheter.
Avtalet omfattar även fullt underhåll av loken under en period av 10 år, som kan förlängas med ytterligare två perioder om 5 år vardera.
De beställda loken är Stadlers senaste medlem av
Bi-mode-serien. Det kan arbeta med 3kV DC elektrisk ström på elektrifierade delar av järnvägen eller med dieselbränsle.
Körs på både huvudlinjer och sekundära linjer
Loken kommer att utplaceras över hela det italienska järnvägsnätet för tågräddning och passagerar- push-pull-tjänster. Loken klarar hastigheter på upp till 160 kilometer i timmen. Deras reducerade axeltryck säkerställer att de är lämpliga att köra på både huvudlinjer och sekundära linjer.
Iñigo Parra, VD för Stadler Valencia sa:
- Vi är mycket stolta över detta kontrakt med Trenitalia. EUROLIGHT-familjen av universallok har en mängd användningsområden och kan köras på alla typer av linjer. Den innovativa och kostnadseffektiva lösningen kommer att tillhandahålla miljövänliga järnvägstransporttjänster och möta kraven från Trenitalia på ett tillförlitligt, effektivt och produktivt sätt.
Källa: Stadler