Mer gods måste transporteras på järnväg och fartyg mellan Skandinavien och Tyskland via världens största inre hamn, Duisport.
Mer gods ska flyttas mellan Skandinavien och Tyskland – och det ska ske på järnväg.
Därför går det isländska rederi- och logistikföretaget Samskip och järnvägsföretaget TX Logistik ihop med Duisburg Gruppen för att investera i CT-terminalen som ligger i den tyska inlandshamnen Duisburg-Hohenbudberg.
De tre delägarna kommer att grunda ett nytt företag - "Ziel Terminal GmbH" - som tar över uthyrningen av CT-terminalen. Initiativet är dock villkorat av godkännande av de europeiska konkurrensmyndigheterna, säger parterna i ett gemensamt pressmeddelande.
Garanterar större transporteffektivitet
– Duisburg-terminalen ligger i ett strategiskt geografiskt läge i hjärtat av Tyskland i ett viktigt industriområde längs Europas huvudaxel för handel. Att vara en del av aktieägarstrukturen som kommer att hantera det innebär att vi kan garantera våra kunder förbättrad servicekvalitet och större transporteffektivitet, säger Gianpiero Strisciuglio, VD för Mercitalia Logistics, delägare i TX Logistics.
– Vidare kommer samarbetet att ytterligare cementera användningen och tillväxten av järnvägsmodaliteten, säger han.
– Det långsiktiga partnerskapet kommer därför att bana väg för hållbar tillväxt och expansion av vår affärsmodell.
Utnyttjar gemensamma potentialen
Den 140 000 kvadratmeter stora terminalanläggningen i Duisburg-Hohenbudberg har sju omlastningsspår, vardera 720 meter långa, två rangerbanor och två högpresterande portalkranar för omlastning mellan väg och järnväg. Den årliga hanteringskapaciteten är upp till 250 000 lastenheter.
– Genom att gemensamt utnyttja potentialen kan vi kontinuerligt utveckla terminalen och nå framgång tillsammans. Detta kommer att skapa ytterligare hanteringskapacitet vid Duisburg-terminalen, säger VD för Duisport, Markus Bangen.
Källa: Samskip