Kirkenes hamn i Nord Norge har stora planer. Hamnen vill bli en viktig länk i Kinas handel med väst, och här är drömmen om den omtvistade järnvägen mellan Kirkenes och Rovaniemi inte lagd på is.
Tanken är att ett annat planerat byggprojekt, tunneln mellan Helsingfors och Tallin, sedan skulle länka samman Kirkenes med Baltikum och kontinenten.
Ett första steg skulle dock vara att frakta gods från Kirkenes med vätgasdrivna lastbilar från staden in till Finland.
Inkomstförlust hotar
– Vi tror att vi om 10 till 15 år kan bli Nordens största containerhamn, säger Terje Jørgensen, hamnchef i Kirkenes till nyhetssajten Svenska Yle.
Hamnen ligger i dag mitt i staden, men planen är att flytta godsverksamheten till ett annat ställe. Och det börjar bli bråttom.
– Den 24 februari 2022 ändrades allt. Vi vet nu att den inkomsten vi får genom de ryska fiskefartygen kan vi förlora när som helst. Vi söker fler ben att stå på, säger Terje Jørgensen.
Ingen normalisering i sikte
Jørgensen anser att Nordnorge och Finland är ett och samma område. Vi har samma utmaningar och möjligheter, och det har blivit tydligare nu.
Han tror inte att relationen med Ryssland kommer att normaliseras under hans livstid. Det han ser framför sig är en ny relation med Finland. Det här, menar Jørgensen, kommer gynna båda länderna.
– Östersjön har blivit ett spänningsområde, all gods som fraktas in och ut med båt från Finland går genom Östersjön. Vi ser att vi enkelt kan göra Kirkenes till en finsk hamn i Arktis, säger hamnchefen till Svenska Yle.
Men Arktis är också ett spänningsområde. Finns det en risk i att näringslivet väljer att inte etablera sig så här nära den ryska gränsen?
– I och med att Finland blir Natomedlem får vi en lång gemensam Natogräns mot Ryssland. Jag tycker att det är viktigt att gränsområdet fylls med livskraftiga och starka kommuner, säger Jørgensen till Svenska Yle.
Källa Svenska Yle