Den tyska tågoperatören Deutsche Bahn (DB) har nyligen tecknat ett ramavtal med den portugisiska busstillverkaren CaetanoBus om köp av vätgasdrivna bussar av typen H2.City Gold.
Inledningsvis talas det om 60 bussar och de första bussarna kommer att vara i drift från början av 2024.
Detta är det största ramavtalet hittills för bussar med bränsleceller i Europa. Avtalet ger ett starkt lyft för CaetanoBus, som hittills har levererat mer än 110 vätgasdrivna bussar till flera europeiska städer i Tyskland, Frankrike, Spanien och hemlandet Portugal.
Bränsleceller från Toyota
e nya bränslecellerna är mer kompakta, lättare, effektivare och ger ökad effekt. Toyota påbörjade utvecklingen av bränsleceller redan 1992, och den nya generationen kommer att monteras på Toyota Motor Europes forsknings- och utvecklingscenter i Zaventem nära Bryssel.
Utnyttjar värmen från bränslecellerna
I den nya generationen låggolvsbussar har CaetanoBus integrerat det nya bränslecellssystemet effektivare än tidigare, bland annat genom att utnyttja värmen från bränslecellerna för snabbare uppvärmning av kupén och förarstolen.
Utöver bränslecellerna är H2.City Gold utrustad med ett 44 kW batteri och en elmotor med en effekt på upp till 180 kW (motsvarande 245 hk). Utbudet per tankning är 50 mil, dvs ungefär samma som en dieselbuss. I den version av bussen som ska levereras till DB har den en passagerarkapacitet på 34 sittande och 47 stående.
Källa: Deutsche Bahn