Deutsche Bahn lanserade nyligen den senaste generationens tåg för ICE-flottan, ICE 3 neo, och snart ska den nästa modellen levereras. När ICE 4-leveranserna startar börjar planerna för ICE 5.
Deutsche Bahn har aldrig tidigare fått så många nya tåg redo att sättas in i trafik under ett och samma år. Företaget räknar med att leverera tre nya ICE-tåg varje månad. Det meddelade DB-koncernen nyligen som en del av presentationen av den nya tågtidtabellen som har varit i kraft sedan december 2022.
Forcering framåt
Utöver nya ICE 3 Neo kommer det även finnas andra ICE 4:or. Totalt har Deutsche Bahn beställt 73 stycken ICE 3 Neos från Siemens med totalt 30 000 sittplatser.
Dessutom finns det totalt 140 ICE 4-tåg – även de från Siemens. Planen: i slutet av 2020-talet kommer mer än 450 ICE-tåg att finnas på linjenätet jämfört med slutet av 2022. Men det ska inte stanna där. Efter ICE 4 och ICE 3 Neo kommer ICE 5.
Den första planeringen för ICE 5 började 2022. I år kommer utvecklingen av det nya snabbtåget att forceras framåt. Målet: ICE 5 ska rulla för första gången i slutet av 2031.
Inga trappor
De första kärnfunktionerna har nu blivit kända. Tåget ska ha en ingång på perrongnivå. Passagerarna behöver inte gå uppför några trappor bredvid perrongen och tåget. Detta är känt från den utannonserade ICE L, som egentligen inte är en ICE alls, utan är tänkt att gå mellan Berlin och Amsterdam som en intercity-ersättare från den spanska tillverkaren Talgo. Det skulle vara en innovation för en ICE med hastigheter upp till 300 km/h.
Deutsche Bahn har för närvarande gett Siemens Mobility och Alstom i uppdrag att utveckla ett koncept. Båda företagen harp å var sitt håll förväntats skapa två oberoende designer.
Inga ICE-dubbeldäckare
Under andra halvåret 2023 kommer det sedan att ske en anbudsinfordran för den specifika utvecklingen, konstruktionen och godkännandet av upp till 100 tåg. Det är åtminstone vad ramavtalet säger. Det återstår att se om järnvägen kommer att beställa så många tåg i slutändan. Men en sak är klar: Deutsche Bahn vill inte ha dubbeldäckade ICE-tåg. Tågen med två våningar är därför reserverade för långväga intercitylinjer.
Källa: Deutsche Bahn /Siemens