SNCF-tåg når 3,5 miljoner körda kilometer på biodiesel

Användningen av diesel står faktiskt bakom 61 procent av CO2-utsläppen från SNCF:s regionaltåg. B100 minskar även utsläppen av kväveoxider och partiklar med upp till 50 procent på de modernaste motorerna. Foto: SNCF, kredit: Christoph Erecoura

Den växtbaserade biodieseln B100 är gjord av lokalt odlad raps. 2021, SNCF
Tågen på linjen Paris-Granville i Normandie har nyligen nått en milstolpe på 3,5 miljoner kilometer tillryggalagda på B100, ett biobränsle helt tillverkat av fransk raps, istället för att köras på diesel. Detta gör de tester som SNCF har kört i området till en framgång, meddelade operatören nyligen.

Under de senaste 18 månaderna har de 15 Regiolis-tågen i trafik på linjen Paris-Granville tillryggalagt 3,5 miljoner kilometer tankade med B100 sedan april 2021.

Detta första försök i Frankrike har minskat utsläppen av växthusgaser med mer än 60 procent, vilket är en utsläppssänkning på 11 000 ton CO2, enligt SNCF. Detta motsvarar de årliga utsläppen från cirka 1 200 franska medborgare.

Ingen modifiering krävs

B100 har också en fördel i att bränslet inte kräver modifiering av motorerna på tåg som kör på diesel. Den enda skillnaden, när det kommer till tankning, är att tankarna är fyllda med B100 och inte diesel. Arbetet för SNCF:s lagerpersonal, som ansvarar för att tanka Régiolis TERs när de återvänder till depån, förblir alltså identiskt. B100 transporteras från Grande-Couronne-anläggningen i Normandie i fordon som körs på Oleo100, lagrade i en dedikerad tank i Granville.

En lovande start

Fransk lag godkände användningen av B100 på järnväg 2018. Under 2019, efter lovande inledande försök, tände SNCF och Normandie-regionen projektet, finansierat av Normandie-regionen. De första testerna på linjen Paris-Granville startade i april 2021 och varade i tre månader.

Normandies regionfullmäktiges plenarförsamling godkände sedan biobränslets fortsatta användning den 5 juli 2022. Användningen av B100 fortsätter därför på Normandielinjen, och diskussioner pågår för att utvidga användningen till andra linjer, eftersom "resultaten har visat sig framgångsrika." enligt SNCF Voyageurs.

Källa: SNCF