Rapporten har ännu inte publicerats men väcker redan uppståndelse efter att den läckt ut till media. Faktum är att Infrastructure Orientation Council (COI) är på väg att presentera sin rapport om uppdateringen av offentliga investeringar i transportsektorn under de kommande 5, 10 och 15 åren.
Enligt uppdragsbrevet från transportministern bör COI särskilt "inkludera frågan om potentiella scenarier för tillträde till länken Lyon - Turin". Nu kan några av de förväntade råden ifrågasätta sträckningen av järnvägsförbindelsen Lyon-Turin med Mont Cenis-bastunneln.
Mot denna bakgrund publicerar Transalpine, kommittén för den europeiska transalpina förbindelsen Lyon - Turin, ett storskaligt dokument med titeln "2023, L'heure des Choix" (2023, valets timme) där utmaningarna och nyckelargumenten för en brådskande planering av den franska sektionen beskrivs.
Prioriterar moderniseringen
- Den hypotetiska leveransen av nya tillfartsvägar från Lyon till den gränsöverskridande tunneln skulle inte ske förrän 2045, dvs. mer än 12 år efter öppnandet av Alpövergången och den italienska delen. Det här förslaget tar inte upp de åtgärder som krävs angående den ekologiska omställningen och det europeiska järnvägsnätet, beklagar Jacques Gounon, VD för Transalpine.
COI verkar prioritera moderniseringen av de historiska spåren mellan Dijon och Modane, en rutt som Transalpine anser vara olämplig;
- 25 miljoner ton per år och 162 godståg, vilket är nästan det dubbla som påstås vara möjliga på linjen Dijon - Modane", Transalpine i pressmeddelandet.
Inre splittring
Det verkar som att COI i sig är delat, eftersom vissa förespråkar ett snabbare förverkligande av de franska tillgångarna i utvecklingen av järnvägstransporter. Så regeringen kommer att ha alla nycklar i handen när det gäller medling och eventuellt återtagande av beslut under de kommande månaderna.
- Vi hoppas verkligen att de kommande besluten kommer att ta hänsyn till alla parametrar, särdrag och ambitioner för Lyon - Turin-sträckan, det största europeiska infrastrukturprojektet för lågkoldioxidsnål rörlighet för varor och resenärer, avslutar medlemmarna i Transalpine.
COI kommenterar:
- I avvaktan på den officiella leveransen av COI-rapporten har flera medier kommenterat fungerande versioner av rapporten. COI kommer inte att kommentera dessa dokument förrän den själv publicerar en regeringsrapporterad version på nätet.
Källa: Source Transalpine, Le Progrès