Siemens Mobility får brittisk finansiering för solenergilösningar för tåg

Med hjälp av finansieringen kommer Siemens Mobility att genomföra två projekt. Foto: Siemens Mobility

Med hjälp av finansieringen kommer Siemens Mobility att genomföra två projekt 2022, Siemens Mobility

Storbritanniens transportdepartement har beviljat Siemens Mobility-finansiering för vidareutveckling av solenergiteknik för tåg på icke-elektrifierade linjer.

Med hjälp av en andra finansieringsvåg kommer Siemens också att utforska laddningsmöjligheter för batterier på tåget i icke-elektrifierade områden.

Inmatning av solenergi

Siemens Mobility har samarbetat med University of York och British Solar Renewables för utvecklingen av solenergilösningar för järnvägar. Den senaste finansieringen kommer att tillåta kopplingen som går ut på "att slutföra de sista stadierna av teknisk utveckling för att mata solenergi direkt till tåg."

I detta syfte kommer en förstudie att genomföras "för att lösa de tekniska inkompatibiliteter som har förhindrat förnybar kraft som matar 25kV-tåg över hela världen."

Laddningslösning för tågbatterier

Företagen strävar efter att demonstrera användningen av solenergi på tåg på Storbritanniens East Coast Mainline senare under 2023 med hjälp av en prototypomvandlare. Andra parter som är involverade i projektet är Network Rail, DB Schenker och East Coast Mainline operatörer.

Den andra finansieringsströmmen kommer att kanaliseras mot en laddningslösning för tågbatterier i icke-elektrifierade områden med syfte att skapa så kallade "gröna rutter" i nätet.

”Via lokala standardkablar”

Projektet är också tänkt att bidra till att påskynda utfasningen av dieseltåg. Siemens Mobility, University of York, Network Rail, West Coast Mainline-operatörer och Angel Trains kommer att arbeta för att installera en 25kV batteriladdstation för tåg som möjliggör "laddning som matas från befintliga lokala standardkablar för strömförsörjning."

Källa: network Rail