Deutsche Bahn/Siemens Mobility: Första passagerarresan med ICE 3neo verkställd

Premiärfart för Deutsche Bahns nya snabbtåg, ICE 3neo. Foto: Deutsche Bahn, kredit: P.Kuschfeld

Deutsche Bahn (DB) tar sin senaste ICE-generation i drift: ICE 3neo gjorde nyligen sin första passagerarresa mellan Frankfurt/Main och Köln.

Resan ägde rum ungefär en vecka tidigare än planerat. Tillsammans lyckades DB och tillverkaren Siemens Mobility få tåget på spår i rekordfart.

2,5 år efter beställningen

Trots restriktionerna på grund av coronapandemin och globala avbrott i leveranskedjan ägde den första resan rum med passagerare bara två och ett halvt år efter att beställningen gjordes i juli 2020.

På så sätt fortsätter DB att föryngra sin långväga transportflotta och utöka den konsekvent. År 2029 kommer DB att investera tio miljarder euro i nya tåg, inklusive 73 ICE 3neo. Med sin topphastighet på 300 km/h är ICE 3neo en viktig byggsten för så kallade Tysklandscykeln.

Väntad passagerartillväxt

Med 32 000 extra platser till 2029 kommer tågmodellen att bidra till den nödvändiga säteskapaciteten parallellt med en väntad passagerartillväxt.

Den nya ICE är nu i passagerartrafik för första gången mellan Frankfurt/Main och Köln. Från tidtabellsändringen den 11 december kan passagerarna sedan använda tåget regelbundet mellan Dortmund, Köln och Frankfurt/Main och till München via den nya höghastighetslinjen Wendligen–Ulm. Med leveransen av ytterligare tåg utökar DB gradvis användningsområdet. Från 2024 kommer ICE 3neo även att trafikera internationella linjer till Belgien och Nederländerna.

Källa: DB