Grönt ljus för irländska Iarnród Éireanns beställning av Alstoms batteritåg

Rutterna går i stjärnmönster i riktning mot huvudstaden Dublin i öster. Foto: Alstom

Irländska tågoperatören Iarnród Éireann har fått klartecken att lägga en fast beställning på ytterligare 18 batterielektriska tåg från Alstom. Beställningen är en del av DART+-programmet vars syfte är att utöka Dublins pendlingstjänster.

Irlands Järnvägsnät sträcker sig 2400 kilometer och är för det mesta inte elektrifierat. Det finns 5100 broar, 1240 plankorsningar och 147 järnvägsstationer eller brytpunkter.

Flera elektrifierade rutter

De viktigaste järnvägslinjerna är förbindelserna Dublin–Belfast via Dundalk och Dublin–Cork. I Greater Dublin är flera rutter elektrifierade; de betjänas av förortståget DART (Dublin Area Rapid Transit). Spårvidden i Irland är 1 600 mm.

Mellan 2007 och 2012 ersatte Iarnród Éireann alla gamla Intercity-tåg som en del av det rikstäckande Transport 21-infrastrukturprogrammet. Sedan dess har flera dieselenheter av 22000-serien körts på intercity-linjerna. Dessa tåg tillverkades av ett konsortium av Mitsui, Hyundai Rotem och Tokyu Car Corporation.

Topphastighet på 160 km/h

Totalt är 28 trevagnståg med 190 platser, 25 fyrvagnståg med 262 platser och 10 femvagnståg med 304 platser i bruk. De kan nå en topphastighet på 160 km/h och trafikera rutter från Dublin till Cork, Limerick, Tralee, Waterford, Galway, Westport, Sligo och Rosslare Europort.Källa: LOK-Report

Källa: Alstom