Milanos metrolinje 4 startar trafiken

Ett tunnelbanetåg anländer till stationen Dateo i Milanos metro. Foto: Wikipedia Common, kredit: Bouncy Cactus

Nyligen invigdes den första delen av den så kallade "Blåa" linjen i Milano, från Linate flygplats till Piazzale Dateo i det östra området.

Sträckan Dateo -San Babila, med två stationer, kommer förmodligen att invigas våren 2023, medan öppnandet av hela linjen upp till San Cristoforo är planerad till 2024.

Linje 4, den femte linjen i Milanos tunnelbanenät, är en viktig öst-väst diametral som förbinder det tätbefolkade sydvästra området av staden med stadens centrum och Linate City Airport, som för första gången berörs av en järnvägsförbindelse.

"Helautomatisk lätt tunnelbana",

Från 2023 kommer det att vara möjligt att nå Linate från Milanos centrum på 15 minuter, vilket ger en uppfattning om konkurrenskraften för detta specifika transportsätt.

En ny tunnelbana för Milano

Linjen, som kan betraktas som en "helautomatisk lätt tunnelbana", använder i själva verket konstruktions- och drifttekniken för linje 5 (så kallade "lilla"-linjen) som är i drift sedan 2015, den första förarlösa linjen (utan förare ombord), som redan är fallet för linje 1 i Turins tunnelbana, linje C i Rom och vissa linjer i RATP i Paris.

Första förarlösa linjen

Stationerna kommer att ha liknande design och storlek som de på linje 5, perrongerna kommer att vara 50 meter långa, vilket gör att ett tåg med fyra delar kan stanna, och på de är utrustade på samma sätt med automatiskt öppningsbara plattformsdörrar vid tågdörrarna.

De har en kapacitet på cirka 25-28 000 passagerare per timme per riktning, med tåg som passerar var 90:e sekund (kan reduceras till 75). Den förarlösa tekniken är densamma som tillämpas på linje 5.

Byten till otaliga andra linjer

Den första sträckan som avgick nyligen, 5,7 lång, kommer att ha 6 aktiva stationer: Linate, Repetti, Forlanini FS, Argonne, Susa, Dateo.

Passagerare kommer att kunna byta med linjerna i Passante ferroviario, vid Forlanini-stationen, vid Susa med den cirkulära trådbusslinjen 90/91, på Dateo med Dateo-stationen i passante och med 92-trolleybusslinjen, samt, givetvis andra linjer i området. Alla stationer är utrustade med rulltrappor och hissar. Tågens frekvens kommer att ligga på trafik var 3-5:e minut och i den första perioden kommer trafiken att pågå från 06:00 till 21:00.

Källa: Sustainable Bus