VR förvärvar 20 nya pendeltåg från Schweiz

De nya pendeltågen kombinerar ansvar, finsk design och schweizisk ingenjörskonst. Tågen monteras på Stadler-fabriken i Polen och en del av komponenterna tillverkas i Schweiz. Foto: VR

Finländska tågoperatören VR förvärvar 20 pendeltågsenheter från Stadler. Tågen går i trafik från våren 2026. I förvärvet ingår även optioner att beställa ytterligare 50 tåg och deras underhåll. Värdet på utrustningsköpet utan optioner är cirka 250 miljoner euro.

De nya pendeltågen är 50 procent mer energieffektiva än VR:s nuvarande pendeltågsflotta. Tågets interiör kan modifieras efter behov, så att till exempel antalet cykelstolar kan utökas inför sommaren.

Investeringar har gjorts i resekomfort. De nya tågen har sittplatser utrustade med bord, så att det blir ännu enklare att välja en pendeltågsresa, till exempel när man ska arbeta med en bärbar dator. Dessutom kommer tågen att ha trådlös nätverksanslutning och laddkontakter vid alla sittplatser.

Lyssnar på kundernas önskemål

– Vi har definierat egenskaperna hos de nya tågen genom att lyssna på kundernas önskemål och involvera vår personal. Vi vill förbättra kund- och medarbetarupplevelsen samt energieffektiviteten, vilket dessa tåg möjliggör, säger VR:s vd Elisa Markula.

De nya tågen kommer att tas i trafik i linjetrafik från våren 2026. De kommer att finnas på linjerna D, R, T, Z och M, som för närvarande använder den Sm4-flotta som introducerades 1999–2005. Merparten av Sm4-tågen kommer att flyttas över till andra sträckor istället för VR:s äldre Sm2-pendeltågsflotta.

Med ytterligare abonnemangsmöjligheter kan VR svara på den ökade efterfrågan på regional tågtrafik. Till exempel i augusti 2022 lades M-tåglinjer till i Tammerforsområdet tack vare en ytterligare trafikorder finansierad av Tammerfors stad och angränsande kommuner. Det finns förutsättningar för detsamma på annat håll.

– Nya sträckor kan etableras i områden där det är lönsamt för kassan eller där stat och kommun vill skaffa miljövänlig närtrafik. Det är möjligt att utöka lokaltrafikområdet till exempel till Åbo och Uleåborg samt regioner mellan Helsingfors och Hangö, när elektrifieringen av respektive bansträckor har avslutats, säger Markula.

Schweizisk ingenjörskonst har bevisat sin kvalitet

Stadler vann tävlingen i både kvalitets- och priskategorierna. VR har god erfarenhet av att driva Stadlers FLIRT Sm5 elmotortåg i HSL-trafiken i huvudstadsregionen. Tågen i fråga togs i trafik 2009.

– FLIRT-tåg har redan bevisat sin mångsidighet och hållbarhet tusentals gånger, både i polcirkeln och i Afrika. Den nya flottan erbjuder VR-pendlarpassagerare en miljövänlig, pålitlig och bekväm reseupplevelse, även under utmanande vinterförhållanden, säger Ansgar Brockmeyer, Stadlers vice vd och direktör för försäljning och marknadsföring.

Källa: VR