Konkurrensen på spanska järnvägsnätet hårdnar

Iyro lanserar lågpristrafik mellan Madrid och Zaragoza med stop i Barcelona. Foto: Iyro

Höghastighetstågsoperatören Iryo har sina rötter i València-området. Nu lanserar Iryo kommersiell trafik från Madrid till Zaragoza och Barcelona samt trafik från Madrid till Cuenca och Valencia. Snart följs trafiken upp med tåg från Madrid till Córdoba, Málaga och Sevilla under våren och till Albacete och Alacant till sommaren.

Iryo drivs av Operador Ferroviario de Levante, som nu ägs till 45 procent av den italienska nationella operatören Trenitalia, 31 procent av València-baserade Air Nostrum och 24 procent av infrastrukturinvesterings- och förvaltningsgruppen Globalvia. I november 2019 tilldelades företaget ett paket tåglägen som auktionerades ut av spanska infrastrukturförvaltaren ADIF.

Nya operatören, Ouigo, har kört tåg mellan Madrid och Barcelona under de senaste 18 månaderna och om två veckor öppnar Ouigo en rutt mellan Madrid och Valencia. Målet är att inkludera Alicante, Sevilla och Malaga med stopp i Cordoba under nästa år. Samtidigt verkar Renfes eget lågprisbolag, Avlo, för närvarande mellan Madrid och Barcelona och Valencia och förväntas introducera en rutt till Sevilla under nästa år.