Schweiz: Stadler erhåller företagets första ETCS eftermonteringsorder

Bilden visar ett antal byggplatslok kasserade av schweiziska tågoperatören SBB, som konverterats av Müller Technologie i Frauenfeld och eftermonterade av Stadler med Guardia tågkontrollsystem. Foto: Joachim Kohler/ Wikimedia Commons Lic.

Stadler och Müller Technologie AG har tecknat ett kontrakt för att eftermontera fem växlingsfordon med ETCS tågskyddssystem GUARDIA (European Train Control System). För Stadler är detta den första beställningen av detta slag i Schweiz.

Eftermontering

Totalt fem växlingsfordon från Aeam 841-serien är utrustade med tågstyrsystemet ETCS GUARDIA från Stadler, inklusive en option för upp till ytterligare tio fordon. Müller Technologie AG, som tillverkare av fordonen, omvandlar fordonen till hybridfordon, vilket gör det möjligt att växla mellan kontaktledning, diesel och batteridrift.

Stadler genomför därmed en eftermontering med ett eget ETCS-system för första gången i Schweiz. Implementering och installation med Baseline 3.6.0 kommer att ske mellan 2023 och 2025.

Perfekt skräddarsydd

Pascal Cantin, chef för försäljning och marknadsföring på Stadlers signalavdelning, säger:

- Vårt tågskyddssystem GUARDIA används redan i Stadler-tåg på schweiziska räls. Vi är mycket glada över att vi nu även kan eftermontera fordon från andra tillverkare med vårt ETCS-system i Schweiz och tackar Müller Technologie AG för det förtroende de har visat oss.»

Frank Stäheli, VD för Müller Technologie AG, säger:

- Stadler tillhandahåller en ECTS-lösning som är perfekt skräddarsydd för vårt projekt. Hybridisering är ett stort steg mot hållbar bygglogistik på räls. Vi implementerar hållbara lösningar från Schweiz, för Schweiz.

GUARDIA-tågskydd

Stadler undertecknade det första renoveringskontraktet med GUARDIA 2020 med den holländska järnvägsoperatören Arriva, ett dotterbolag till Deutsche Bahn. Några av de 36 FLIRT-fordonen är avsedda för gränsöverskridande trafik och kommer att användas i Nederländerna, Belgien och Tyskland.

Stadlers ETCS tågskyddssystem GUARDIA har redan godkänts i flera europeiska länder och används i Schweiz, Polen, Ungern och Slovenien. I Schweiz har de nya BLS FLIRT-fordonen också utrustats med GUARDIA tågskydd och några har varit i kommersiell drift sedan maj 2021.

Källa: pressmeddelande från Stadler