Finländska tågoperatören VR:s nya VD ser upp till den svenska järnvägstrafiken

– Vi gör en kontrollerad sorti från Ryssland. Det tycker jag är viktigt att påpeka, säger VR:s nya vd, Elisa Markula. Foto: Tikkurila Oyj

– Sverige har öppnat konkurrensen på rätt sätt. Jag hoppas att Finland kopierar modellen som Sverige har för att öka konkurrensen, säger nya vd:n, Elisa Markula, under en intervju till Helsingforstidningen Hufvudstadsbladet.

- Sverige har viktiga stambanor med dubbelspår, det vill säga det går två parallella spår hela vägen till exempel mellan Stockholm och Göteborg. Det öppnar upp för snabbtåg, något som Finland inte har.

”Bolaget ska ha andra ben att stå på”

År 2019 såldes VR-Track till det norska bolaget NRC Group. Därmed är det inte längre VR som ansvarar för underhållet av järnvägsspåren.

Från och med den första januari 2021 öppnades järnvägstrafiken för konkurrens i Finland också. Det innebär att VR i något skede kan förlora tågtrafiken till något annat bolag. Om det skulle ske måste bolaget ha andra ben att stå på. Nu prövar sig VR fram i Sverige.

Till årsskiftet har VR lämnat Ryssland helt

– Sverige har blivit en viktig del av VR särskilt nu när Rysslandstrafiken är borta. Sverige har 21 regioner som ofta har egna tåg och egna bussar. Just nu är vi i Skåne och Stockholm, i framtiden försöker vi vinna fler regioner.

I slutet av augusti uppgav VR att de har gjort sig av med 60 procent av Rysslandstrafiken. Till årsskiftet kommer bolaget att ha gjort sig av med all verksamhet i Ryssland.

Det som fortfarande finns kvar är det gemensamma bolaget Karelian Trains, som fram till vårvintern 2022 skötte Allegrotågen.

Väger orden

Rysslands järnvägar (RZD) och VR äger vardera 50 procent av Karelian Trains. VR har skrivit ned hela bokföringsvärdet på 45,4 miljoner euro, men de fysiska tågen och all lösegendom står kvar i Finland och väntar på beslut om vad som ska hända. Därför väger Elisa Markula sina ord.

– I Ryssland har järnvägen alltid haft strategisk betydelse. På andra sidan gränsen följer de med vad jag säger. Det är väldigt politiskt, säger hon till Hufvudstadsbladet.

För att kompensera bortfallet från Rysslandstrafiken har VR valt att satsa stort i Sverige. I mars meddelade VR att de har köpt Arriva Sverige som omsätter över 300 miljoner euro. Elisa Markula är nöjd med den tidigare ledningens beslut.

Källa: HBL/VR