De holländska statliga järnvägarna avslutar verksamheten i Storbritannien

Två stycken tåg från bolaget Abellio Greater Anglia på Lowestofts station 2020. Wikipedia Common Lic. Kredit: Phil Richards

De holländska statliga järnvägarna, som genom sitt dotterbolag Abellio är en av de största finansiärerna av det brittiska järnvägsnätet, lämnar Storbritannien. Abellio UK, som sysselsätter 15 000 personer som operatör för Greater Anglia, East Midlands Railway, West Midlands Railway och Merseyrail och har omfattande verksamhet på Londons bussmarknad, ska säljas till lokal ledning av Nederlandse Spoorwegen.

"Förväntade intäkter"

Dominic Booth, Abellio UK:s vd, sägs bidra med sina egna pengar till förvärvet, men den huvudsakliga finansieringen har ännu inte offentliggjorts. Infrastruktur eller pensionsfonder skulle kunna lockas av förväntade intäkter från kontrakt med fasta avgifter för tågdrift, som introducerades av transportsekreteraren Grant Shapps under pandemin.

Stor omställning

Allt förändras i Storbritanniens kollektivtrafiksystem, rapporterar Times. Stagecoach förvärvades nyligen av en tysk infrastrukturfond för 600 miljoner pund och Go-Ahead Group är i färd med att slutföra ett avtal på 660 miljoner pund med utländska operatörer som stöds av kanadensiska pensionsfonder. First Group avvisade nyligen ett uppköpsbud på 1,2 miljarder pund från ett amerikanskt private equity-bolag.

Drabbades hårt

Abellio UK:s holländska moderbolag har drabbats hårt av Brexit och av pandemin. Försäljningen sammanfaller också med den största stridsåtgärden på järnvägen sedan privatiseringen, med tiotusentals arbetare som strejkade de senaste dagarna och veckorna.

Abellio skrev nyligen på ett nytt kontrakt med Department for Transport för att fortsätta driva Greater Anglia och West Midlands Railway. Ett nytt kontrakt för att driva East Midlands Railway har ännu inte undertecknats. Merseyrail verkar under en långsiktig koncession med Liverpool Transport Authority, vilket har gjort det möjligt för företaget att komma överens om en löneökning på 7,1 procent med personalen medan andra järnvägsarbetare fortfarande är osams.

Vill återinföra brittiskt ägande

Förvärvet av ett nytt Booth-ledd företaget, Transport Group UK, behöver fortfarande godkännande från myndigheter och myndigheter, men Booth förväntar sig att affären ska slutföras i slutet av året.

 - Jag är väldigt exalterad över möjligheten att kunna återinföra brittiskt ägande av viktiga kollektivtrafiktjänster vid en tidpunkt då några av våra konkurrenter verkar bli utlandsägda, sa Booth.

 

Källa The Times