Estland: Första Amber Train startade med varor från Deutsche Bahn Schenker och CF&S

Schemalagda resor erbjuds med Amber Train två gånger i veckan på rutten Muuga - Kaunas - Muuga. Exakt när de planerade resorna börjar beror på resultatet av provkörningen. Foto: AS Operail

Nyligen lämnade det första så kallade bärnstenståget (Amber Train) Muuga station i Estland, vilket skapade en järnvägskorridor för godstrafik mellan norra och västra Europa genom de baltiska staterna.

Amber Train förbättrar motorvägssäkerheten och skyddar miljön genom att flytta gods från väg till järnväg.

Gränsklarering och utbyte av dokument

Godsvagnarna från Amber Trains allra första kunder, logistikföretagen DB Schenker och CF&S, lastades på rälsen i Muugas hamn.

- Nu gör vi en provkörning - vi ska se hur lastning av varor, gränsklarering och utbyte av dokument och data fungerar, säger Raul Toomsalu, vd för AS Operail.

- Den här gången flyttar vi trämaterial, torv och byggskum som vi transporterar till Litauen för våra kunder från väg till järnväg.

Planen är att testtåget ska nå terminalen i Kaunas via Estland, Lettland och Litauen på torsdag morgon. Där lastas semitrailrarna på europaspåriga planvagnar och färden går vidare mot Västeuropa.

Transportkorridorer görs om

Amber Train-vagnarna är däremot lastade med nytt gods som tåget tar tillbaka till hamnen i Muuga där släpvagnarna lastas på ett fartyg som tar dem till Finland.

Enligt Riina Sikkut, minister för ekonomi och infrastruktur, är Amber Train-projektet särskilt viktigt för Estland i en tid då handelsflöden och transportkorridorer görs om i världen.

- Bärnstenståget skapar en förbindelse mellan norra och västra Europa. Det ger ytterligare en möjlighet att utveckla godstransporter som inte är beroende av Ryssland, säger Sikkut.

Schemalagda resor erbjuds två gånger i veckan på rutten Muuga - Kaunas - Muuga. Exakt när de planerade resorna börjar beror på resultatet av provkörningen.

- Detta kommer att ske så snart som möjligt eftersom kunder redan har uttryckt intresse, sade Toomsalu.

Regelbunden och livlig transportkorridor

En av de första kunderna till Bernstein-tåget, som ska transportera sitt gods under provkörningen, är logistikföretaget DB Schenker.

Enligt Janek Saareoks, vd för Schenker Baltics, lastades två skrymmande försändelser från Schenker på det första tåget som avgick från Muuga, den ena på väg till Frankrike och den andra på väg till Nederländerna.

- Vårt mål är att skapa en regelbunden och livlig transportkorridor till Centraleuropa och tillbaka till Estland. Tåget är ett mycket mer miljövänligt transportmedel, och dessutom kommer den nya lösningen att hjälpa till att lindra problemen som orsakas av den kroniska bristen på lastbilsförare i den här sektorn, säger Saareoks.

Bärnstenstågets potentiella kunder är företag som vill exportera sina varor från Norden eller Estland till Västeuropa och vice versa. Hittills transporteras gods som transporteras till sjöss från Finland till Estland, liksom gods som transporteras från Estland, huvudsakligen genom de baltiska länderna med lastbil. Dessa gods ska transporteras på järnväg med Amber Train.

- Järnvägstransporter förbrukar fyra gånger mindre bränsle, släpper ut sex gånger mindre CO2 och är 28 gånger säkrare än vägtransporter. Till exempel förbättrar Bärnstenståget trafiksäkerheten på motorvägen Tallinn - Pärnu.

”En enda lastbil”

- Det hjälper mer än 7 500 lastbilar från gatorna." säger Toomsalu. På vägen transporteras varje släp eller container av en enda lastbil, medan ett tåg kan transportera dussintals släp.

The Amber Train är ett samarbetsprojekt mellan de baltiska länderna under ledning av AS Operail. Samarbetspartnerna inkluderar de estniska järnvägarna, de lettiska och litauiska järnvägsfraktbolagen LDZ Cargo och LTG Cargo samt lastterminalerna HHLA TK Estonia i Muuga och Kaunas Intermodal Terminal i Litauen.

Källa Operail