Hitachi Rail bekräftade nyligen att företaget framgångsrikt har slutfört förvärvet av de immateriella rättigheterna och affärsverksamheten relaterade till Bombardier Transportations tidigare andel i Alstoms ETR 1000 höghastighetståg som trafikerar Italien, Frankrike och Spanien.
Transaktionen är en del av Alstoms åtaganden gentemot EU-kommissionen i samband med Alstoms förvärv av Bombardier Transportation.
Snabbaste och tystaste
Dessa Europas hittills snabbaste, mest hållbara och tystaste, ETR 1000-tågen kommer att köras under namnet Frecciarossa 1000 i Italien och Frankrike av Trenitalia och från 2022 i Spanien av ILSA (i samarbete med Trenitalia).
Detta förvärv innebär att Hitachi Rail nu ansvarar för en del av den immateriella egendomen och alla underhållskontrakt för dessa höghastighetståg.
Det framgångsrika slutförandet av detta förvärv kommer att göra det möjligt för Hitachi Rail att fullt ut stödja sina kunder eftersom detta unika höghastighetståg nu ökar sin räckvidd på de europeiska höghastighetsnäten. Detta förvärv kommer också att stärka kraften i Hitachi Rails service- och underhållsaktiviteter.
- Detta är en viktig milstolpe för Hitachi Rail när vi fortsätter att utöka vårt globala ledarskap inom höghastighetståg. Med den framgångsrika lanseringen av ETR 1000 i Frankrike och till 2022 i Spanien går vi in i en spännande ny fas för denna marknad som kan ha en betydande inverkan på strategier för ekonomi, koldioxidutsläpp och mobilitet över hela kontinenten, förklarar Luca D'Aquila, Chief Operating Officer för Hitachi Rail.
Italien är ett tätbefolkat land som har gjort ett långsiktigt engagemang för att bygga ut höghastighetsinfrastruktur över hela landet, och investerat 32 miljarder euro under 10 år för detta mål.
ETR 1000 har hjälpt Italien att avsevärt minska sin transportsektor genom att flytta andelen resor från flyg och bilar till järnvägstransporter med lägre utsläpp.
350 miljoner människor reste med Trenitalias höghastighetståg mellan 2009 och 2019.
- Designen och tillverkningen av ETR 1000 leder vägen för hållbarhet för höghastighetståg genom att använda 95 procent förnybara material, meddelar tillverkaren.
Avancerad teknik för en sömlös passagerarupplevelse
Sedan introduktionen i Italien 2015 har höghastighetstågen Frecciarossa 1000 satt standarder när det gäller prestanda, driftseffektivitet och passagerarkomfort.
ETR 1000-seten kommer att användas av Trenitalia på dess främsta höghastighetslinjer som förbinder städer som Salerno, Neapel, Rom, Florens, Bologna, Venedig, Milano och Turin.
Tågen kan användas på höghastighetsnät utrustade med multispänningsteknik som uppfyller alla TSD-krav.
Varje ETR 1000-tåg är cirka 200 meter långt, har plats för cirka 460 passagerare och kan färdas i hastigheter upp till 360 km/h.
Toppmodern aerodynamik och energibesparande teknik ger tåget oöverträffad driftseffektivitet. Ombord kan passagerarna njuta av WiFi, en bistroavdelning och hög komfort i alla klasser.
Källa: Pressmeddelande Hitachi Rail