Även Finland har problem med överfyllda tåg

Resenärer på Helsingfors centralstation. Foto: Wikipedia Common, kredit: Blue pencil CC BY 4.0

Pendlarna återvänder nu efter coronapandemin och vittnar om överfulla tåg. Många västnyländska pendlare i Finland i den västra delen av landet har råkat ut för att tågen i rusningstid blir överfulla.

– Det är så ont om platser på tågen att vi pendlare börjat köpa biljetter långt på förhand och till flera tåg, för att vara säkra på att till exempel komma hem, säger raseborgaren och journalisten Tove Virta, till Helsingforstidningen Hufvudstadsbladet.

Helt fullt

En vardagseftermiddag nyligen bromsade Intercitytåget in på spår 11 vid Järnvägsstationen i Helsingfors. Det här tåget skulle till Åbo och stanna bland annat i Karis.

– Det är helt fullt, säger konduktören i förbifarten. De flesta stiger på i Böle eller Alberga, fortsätter hon innan hon hastar vidare.

Karisbon Heidi Åkerfelt pendlar till jobbet som sakkunnig på fackförbundet JHL i Helsingfors, 2-3 gånger i veckan. Hon har hittills lyckats få tågbiljett utan problem, men hennes bekanta har inte varit riktigt lika tursamma.

– Jag vet att många som försöker köpa biljett samma dag får konstatera att nu fanns det inte plats mer, säger Åkerfelt.

En som märkt detta är Tove Virta, producent på Svenska Yle. Hon pendlar mellan Karis och redaktionen i Helsingfors.

Om alla så kallade vanliga platser är fulla kan man få en plats ovanför restaurangvagnen eller i Extra-klassen genom att betala knappt fyra euro extra.

Heidi Åkerfelt pendlar från Karis till Helsingfors några gånger i veckan. Hon planerar sin vecka så att hon inte behöver köpa tågbiljett samma dag, för att vara säker på att få plats.

Trafikplaneringsdirektör Juho Hannukainen på VR bekräftar att pendling till och från jobbet ökar igen.

Bedöms från dag till dag

- Det har skett en ganska stor ökning i efterfrågan de senaste veckorna och månaderna. Nu då efterfrågan har ökat på kustbanan har vi lagt in fler turer i tågtrafiken och extra vagnar har vi också lagt till den här veckan.

Enligt Juho Hannukainen har tågoperatören VR lagt till vagnar i tåg som går i rusningstid. VR följer enligt honom med efterfrågan och försöker förutspå behovet på förhand, från dag till dag.

Mellan Karis och Helsingfors går enbart fjärrtåg, det vill säga Intercity- och Pendolinotåg, och dessa är anpassade efter utbud och efterfrågan. Det lokala Y-tåget slutade gå till Karis år 2016.

Källa: HBL