Deutsche Bahn använder papperslös bearbetning med mjukvaruapplikationen "CONROO"

Den smarta applikationen utvecklades av Nürnberg-startupen CONROO och testade den med DUSS. CONROO sluter kommunikationskedjan inom logistik genom smart och optimalt informationsutbyte mellan terminaler, depåer och speditörer. Kapaciteten under lågtrafik kan utnyttjas bättre genom intelligent hantering vid tidsluckor i verksamheten. Foto: Conroo/Deutsche Bahn

En nyligen utvecklad innovativ applikation får nu varor snabbare upp på den klimatvänliga rälsen.

Vid godsterminalen i München-Riem presenterade Deutsche Bahn (DB) den nya digitala och papperslösa hanteringen med mjukvaruapplikationen "CONROO" från uppstarten med samma namn. På så sätt utnyttjar DB godsterminalens kapacitet optimalt, tåg kan sättas ihop snabbare och lastbilschaufförer sparar tid.

Framgångsrika testfaser

Digital och papperslös bearbetning gör att varor behandlas mycket snabbare, bekvämare och mer miljövänligt. Efter framgångsrika testfaser vid omlastningsstationerna i Frankfurt am Main, Kornwestheim och Ulm lanseras appen nu officiellt i München. Detta gör DB till den första terminaloperatören som använder den smarta tekniken.

Lastbilschaufförerna kan hantera sina beställningar på åtta språk. Programvaran visar status för frakten hela tiden och informerar lastbilschaufförerna om beställningen vid omlastningsstationen. De bokar enkelt en tid för lastning via sin mobiltelefon och kan enkelt lägga till saknade fraktdata.

Ledande leverantör

Det tyska omlastningsföretaget rail - road (DUSS) driver mer än 20 omlastningsterminaler och är en av de största terminaloperatörerna i Tyskland. Dotterbolaget till DB Netz AG, Deutsche Bahn AG och Kombiverkehr GmbH & Co. KG är en ledande leverantör inom terminalverksamheten för kombinerad transport med en hanteringsvolym på cirka 2,2 miljoner lastenheter per år, även i en europeisk jämförelse.

Pressmeddelande Deutsche Bahn