MTRX toppar listan över Sveriges nöjdaste tågresenärer

MTRX placerar sig högst bland tågbolagen när resenärerna får säga sitt. Foto: Johan Dirfors/MTRX

Det blev återigen första plats för MTRX i Svenskt Kvalitetsindex 2022 mätning av nöjdast kunder för persontransport inom kategorin tågbolag. Därmed placerar sig bolaget före konkurrenterna SJ och Flixtrain. Det är den sjätte mätningen i rad som MTRX har nöjdast kunder i tågkategorin.

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mäter resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag. Mätningen görs för sjuttonde året. MTRX har medverkat sedan 2016 och konsekvent fått de högsta siffrorna bland tågbolag. Kundnöjdheten i år hamnar på 72,5, en av de största ökningarna registrerade sedan förra mätningen. Viktiga faktorer, enligt de som tillfrågats, är punktlighet och servicerelaterade frågor kring bemötande och proaktivitet. Med den siffran placerar sig MTRX totalt sett fyra i den övergripande kategorin persontransport, efter Vy Bus4You, Norwegian samt BRA. Mätningen ställdes i fjol in då Coronapandemin ansågs ha påverkat branschen för stort.

– Vi är oerhört glada och stolta över att återigen placera oss högst bland tågbolagen när resenärerna får säga sitt. Som oberoende mätning är Svenskt Kvalitetsindex ett viktigt kvitto på att vårt arbete ger effekt. Upplevelsen före, under och efter resan med oss är något vi fokuserar otroligt mycket på, säger Joakim Sundh, VD på MTRX.

Hållbarhet är ett av fokusområdena i mätningen. Många tillfrågade uppger att de planerar att resa mer hållbart framöver medan ca 1 av 3 menar att de tar hänsyn till klimat- och miljöpåverkan när de reser idag. Få men en ökande andel - sju procent - resenärer anger att miljöaspekten varit den avgörande faktorn när det kommit till val av resebolag.

– Vi har ett ansvar som vi tar på allra största allvar när det kommer till klimatet. Tåget är i utsläppssynpunkt ett av de absolut bästa och mest effektiva sätten att ta sig fram, i synnerhet i jämförelse med flyg och fossildrivna bilar. Där är vi också bäst i klassen idag. Vi ska fortsätta arbeta för att det ska vara ett relevant och tillgängligt alternativ för så många som möjligt. Det ska vara lätt och bekvämt för människor att göra smarta klimatval, säger Joakim Sundh.