Ukraina: Den spårbundna spannmålsexporten via Moldavien och Rumänien ökade markant

Ukrainian Railways järnvägsnät. Spannmålstransporterna vid gränsövergångarna mot Rumänien och Moldavien ökade mest trots kriget. Karta: Wikipedia Common Lic., kredit: Terek

Under perioden 4–14 april ökade antalet vagnar som korsade de västra gränsövergångarna markant. Samtidigt ökade spannmålstransporterna vid gränsövergångarna mot Rumänien och Moldavien mest.

Totalt sett ökade antalet godsvagnar i riktning mot landgränsövergångar med 6266 vagnar eller 27 procent på 10 dagar, rapporterar den ukrainska järnvägstidningen Rail.insider, enligt Ukrzaliznycya-källor.

Till Rumänien och Moldavien ökade mest

Bland dem ökade antalet spannmålstransporter med 2590 vagnar, eller 2,3 gånger. Den 14 april kördes totalt 29 461 vagnar, 4 578 med spannmål, 366 med olja och 272 med mjöl.

De största ökningarna var i riktning mot Rumänien och Moldavien. Så ökade transport av vagnar i följande riktningar:

• Vadul-Siret/Dorneşti - 6,4 gånger (upp till 1060 vagnar);

• Djakovo/Halmeu - 2,7 gånger (upp till 684 vagnar);

• Mohyliv-Podil's'kyj/Vălcineț - från 4 till 860 vagnar med spannmål.

Accepterar tågtransporter från Ukraina

Som rapporterats av Rail.insider har de moldaviska järnvägarna förklarat sig beredda att fullt ut acceptera tågtransporter från Ukraina.

Enligt Ukrzaliznycya skulle tågoperatören kunna transportera 1,5 gånger så många vagnar genom de västra korridorerna om de släpptes igenom i samma utsträckning som järnvägarna i EU:s grannländer. Ukraina förväntar sig valutaintäkter på upp till 10 miljarder USD från spannmålsexport.

WKZ, källa Ukrzaliznycya