Deutsche Bahn: HVO-bränsle för den sista milen i leveranskedjan hos DB Cargo

På grund av nya biobränslen finns idag heltäckande klimatneutrala leveranskedjor tillgängliga även för DB Cargos kunder. Foto: Deutsche Bahn

I framtiden kommer diesel- och rangerlok från DB Cargo att kunna färdas den sista milen av försörjningskedjor utan CO2-utsläpp med bränsle producerat på ett klimatneutralt sätt.

Med så kallat HVO-bränsle kan DB Cargos dieselloksflotta köras utan någon minskning av prestandan, vilket omfattande testserier nu har visat. På grund av dessa biobränslen är heltäckande klimatneutrala leveranskedjor tillgängliga även för DB Cargos kunder.

Än idag sparar varje godståg runt 80 till 100 procent CO2 jämfört med vägtransporter. DB Cargo, Europas största godsföretag på järnväg, genererar cirka 95 procent av sin dragkraft elektriskt. Återstående tågprestanda tillhandahålls vid växling, i terminaler och hamnar eller vid leverans av godsvagnar till DB Cargo-kundens lokaler. Det finns nu en nästan helt CO2-fri lösning för denna växlingstjänst med godståg som väger upp till 3 000 ton.

- Vi har lyckats kvadratisera cirkeln - vi kan enkelt köra godståg för våra kunder med alternativa bränslen och den befintliga lokflottan på ett helt CO2-neutralt sätt. Samtidigt investerar vi i ny teknik och kommer att konvertera dieselloken till hybridteknik. Vi kan därför erbjuda våra kunder skräddarsydda, klimatvänliga leveranskedjor – och i slutändan organisera värdeskapandet 'Made in Germany' på ett klimatneutralt sätt. Många kunder har redan signalerat till oss att det är precis vad de väntar på: hållbarhet – det här är den nya valutan inom logistik, och vi skapar den bokstavligen ner till sista metern i försörjningskedjan! säger Sigrid Nikutta, Deutsche Bahns styrelseledamot för Godstransporter.

Bakgrund till HVO-bränsle:

Ännu äldre, beprövade lokomotiv fungerar utan restriktioner med alternativa bränslen, utan någon komplicerad konvertering. Fokus ligger på biobränslen, som den så kallade vätgasbehandlade vegetabiliska oljan (HVO).

Detta bränsle är tillverkat av biologiska rester och avfall. Inga ytterligare odlingsytor används för produktionen, som konkurrerar med livsmedels- och foderprodukterna. Biobränslet är dessutom fritt från palmolja. Vid förbränning i motorn frigörs endast den mängd CO2 som tidigare utvunnits ur atmosfären under växternas tillväxt.

Pressmeddelande Deutsche Bahn