Ukrainas järnvägsoperatör Ukrzaliznycya var tvungen att avbryta godstransporter på järnväg efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari på grund av ytterligare tågkapacitet för passagerarevakuering, vilket påverkar några av landets största stål- och järnmalmsproducenter.
En källa till den ukrainska stålkoncernen Metinvest, som producerade 45 procent av Ukrainas råstålsproduktion 2021 med 9,5 miljoner ton, meddelade att järnvägsblockaderna försvagar företagets råvaruanskaffning och stålhandel.
Koncernen kommer att fortsätta driva sina stål- och koksverk, om än med längre kokstider, men stålproduktionen kommer att minska drastiskt.
Ryskt angrepp drabbar stålbranschen
Gruppen planerar att använda kokskollaster som redan har skickats sjövägen för att hålla koksverken igång, och prioritera säkerheten för Persona.
Metinvests Illìč och Azovstal järn- och stålverk och Avdeevka koksfabrik ligger alla nära de omtvistade separatist-regionerna Donetsk och Luhansk i östra Ukraina.
Ferrexpo, världens tredje största exportör av högkvalitativa järnmalmspellets för den globala stålindustrin, bekräftade att den ukrainska regeringen har stoppat järnvägstransporter.
- Koncernen fortsätter att utvärdera utvecklingen på plats och kommer att prioritera säkerheten för sina anställda. För närvarande är koncernens gruv- och bearbetningsanläggningar i drift, belägna nära staden Gorišni Plavni i centrala Ukraina, där situationen är fortsatt stabil, säger företaget i ett uttalande nyligen.
ArcelorMittal vid Krivij Rig "arbetar för att minska produktionen till ett tekniskt minimum" och kommer att upphöra med produktionen vid sina underjordiska gruvor, enligt ett uttalande från London-baserade ArcelorMittal.
- Vi hoppas alla på en snabb lösning", sa uttalandet från ArcelorMittal, som producerar cirka 20 procent av den nationella stålproduktionen.
Källor: WKZ, SP Global