De tjeckiska myndigheterna överväger möjligheten att bygga ett järnvägsnät för höghastighetståg under de kommande åren. SYSTRA är en del av ett konsortium som leds av det europeiska ingenjörsföretaget Afry som har åtagit sig detta uppdrag.
Förändrar kartan
I Mähren, en stor region i östra Tjeckien, kommer höghastighetståg snart att bli verklighet. Det Afry-ledda konsortiet har tilldelats Moravská Brána I-projektet, ett av pilotprogrammen för framtida tjeckiska höghastighetslinjer.
Projektet kommer att förändra kartan över kollektivtrafiken för Tjeckiska Republiken i grunden.
- Efter beställningen av Rail Balticas höghastighetslinje i de baltiska staterna och denna i Centraleuropa, kan vi se att projekten håller på att slutföras i Frankrike och fortsätter i
Storbritannien, Italien och Sverige. Detta är ett gott tecken för SYSTRA, eftersom vårt kunnande inom områdena system, konstruktion, testning och integrerad projektledning helt uppfyller våra kunders förväntningar, berättar Frédéric Dufour, direktör för Västeuropa.
Höghastighetskunskap
- Den tjeckiska järnvägsoperatören förlitar sig på fransk erfarenhet när den planerar och bygger sina höghastighetslinjer. Detta är en viktig tillgång för SYSTRA, eftersom vår grupp har varit involverad i alla LGV-projekt som genomförts i Frankrike, såväl som alla projekt som exporterar franskt höghastighetskunnande till Korea, Marocko och Storbritannien, förklarar Frédéric Dufour.
Målet med Moravská brána-projektet är att öka kapaciteten för järnvägsnätet på de mest trafikerade sträckorna, främst för persontåg, men också att placera det tjeckiska nätet i hjärtat av europeiska höghastighetsförbindelser, som förbinder Prag med München, Dresden, Wien, Bratislava, Katowice och Wroclaw kommer att anslutas.
WKZ, källa SYSTRA