Tågoperatören Ukrzaliznycya firar 10-årsdagen av införandet av höghastighetståg i Ukraina

Ukrainskt snabbtåg på station. Foto: Ukrzaliznycya

Den 22 februari i år firade ukrainska järnvägsföretaget Ukrzaliznycya 10-årsdagen av införandet av höghastighetståg i Ukraina. Den 22 februari 2012 etablerades Ukraïnsʹku zalizničnu švidkìsnu kompaniìja som operatör för Intersiti- och Intersiti+ (IC och IC+) -tåg.

Konsolidering

- I år investerar Ukrzaliznytsia betydande summor i järnvägsinfrastruktur för att öka reshastigheten, så vi kan utöka snarare än konsolidera vår höghastighetsservice, säger Oleksandr Percovsʹkij, chef för passagerarlinjen i Ukrzaliznycya.

- Vi investerar också i moderniseringen av vår egen rullande materiel: Hyundai Rotem-tågen har redan moderniserats, ett nytt toppmodernt videoövervakningssystem och säkra anslutningar har installerats och Hyundais service- och kontrollcenter har nyligen installerats, vilket möjliggör realtidsutvärdering av alla tekniska indikatorer. Vi presenterar en barnbiograf i MFLTs lyxvagnar. Detta gör att resa med tåg i hög hastighet inte bara säker utan också intressant.

Idag kör medelhastighetståg på sträckorna:

• Kiiv - Harkiv,

• Kiev - Lviv,

• Kiiv - Kostyantiniivka,

• Kiiv - Pokrovsky,

• Kiiv - Zaporiižžâ,

• Kiev - Odessa,

• Kiev - Peremišlʹ,

• Kiiv - Krivij Riig,

• Kiiv - Ternopilʹ,

• Kïv - Slavske

Linjerna har 45 stationer längs sträckan.

Populära linjer

- Vi vill påminna om att Intersiti och Intersiti + transporterade över 33 miljoner passagerare. De mest populära rutterna är de till Harkiv, Lviv, Dnipro och Odessa, konstaterar Percovsʹkij.

För närvarande kör tio tåg från tillverkaren Hyundai Rotem (Korea) längs dessa linjer. Det handlar dessutom om två elektriska tåg EKr-1 av inhemsk produktion från PAT "Krjukivsʹkij vagonobudivnij zavod" på Intersiti +-linjerna, ett tåg EJ 675 från Škoda, är på väg i år. På sträckorna används också personvagnar från den lokala produktionsanläggningen KVBZ.

Källa: WKZ, Ukrzaliznycya