Nyligen startade den officiella produktionen för Berlins nya tunnelbanetåg. Exakt 120 år efter öppnandet av den första tyska tunnelbanan i Berlin börjar monteringen av den första vagnen i den nya tunnelbanegenerationen på Stadler-platsen norr om den tyska huvudstaden. Ett nymålat karosseri nådde Pankow-fabriken lagom till jubileet.
Demonteringen och montering
Den är 12,2 meter lång, 2,4 meter bred, drygt 3 meter hög och knallgul – så såg den första vagnkarosserin i JK-serien ut efter att ha tagit bort transportförpackningen i monteringshallen på Stadler-anläggningen i Berlin-Pankow. Det tog cirka 24 timmar för karosserin att lämna ett av Stadler-koncernens byggnadsverk. När den anländer till Berlin utrustas den först med mät- och testsensorer och sedan börjar demonteringen och monteringen av det färdiga fordonet.
Specifikt nät
- Starten av en ny serie är alltid något speciellt. Det gäller särskilt när det gäller ett så kallat skräddarsytt fordon för Berlins U-Bahn, det vill säga ett tåg som har designats och skräddarsytts exakt för kraven inom ett specifikt nät. Det gör oss stolta över att kunna bygga den nya tunnelbanan för Berlin i Berlin efter IK-serien, säger Jure Mikolčić, vd för Stadler Germany.
- Tillsammans med våra passagerare ser vi mycket fram emot våra nya tunnelbanetåg, säger Dr. Rolf Erfurt, BVG styrelseledamot verksamhet.
- Det faktum att vi når denna viktiga milstolpe idag, på 120-årsdagen av öppnandet av Berlins tunnelbana, är en stark signal. Vår tunnelbana ser inte bara tillbaka på en lång och framgångsrik historia. Den rör sig också i riktning mot framtiden i full fart. Med de moderna fordonen kommer vi snart att kunna föryngra vår flotta avsevärt och på bara några år lägga ännu mer kraft på rälsen än idag, konstaterar Rolf Erfurt.
Källa: Pressmeddelande BVG